Avatar billede Kalensia Praktikant
05. december 2020 - 11:01 Der er 5 kommentarer

PC Fryser og genstarter

Min PC Fryser og genstarter en gang imellem så jeg håber der er nogen her der kan hjælpe med at afhjælpe dette problem.

Summary
        Operating System
            Windows 10 Home 64-bit
        CPU
            Intel Core i5 8600K @ 3.60GHz
            Coffee Lake 14nm Technology
        RAM
            16,0GB Dual-Channel Unknown @ 1070MHz (15-15-15-36)
        Motherboard
            ASUSTeK COMPUTER INC. ROG STRIX Z370-F GAMING (LGA1151)
        Graphics
            VG248 (1920x1080@144Hz)
            4095MB NVIDIA GeForce GTX 1070 Ti (ASUStek Computer Inc)
        Storage
            232GB Samsung SSD 850 EVO 250GB (SATA (SSD))
            931GB Western Digital WDC WD1003FZEX-00K3CA0 (SATA )

Jeg ved ikke specielt meget om computere, derfor håber jeg at der sidder en der kan hjælpe mig før det bliver slemt.
Avatar billede Slater Ekspert
05. december 2020 - 12:55 #1
De typiske grunde til pludselige genstart er for svag eller defekt strømforsyning eller overophedning, men det kan også f.eks. være en defekt driver eller endda en diskfejl hvor operativsystemet ligger.

Desværre har vi ikke mulighed for at gætte på nogle af de ting ud fra hvad vi kan se her.
Du kan starte med at tjekke temperaturerne. Jeg foretrækker https://openhardwaremonitor.org til det, men der er mange andre.
Hvis de ikke ser høje ud, kan du scanne diske for fejl (kør "chkdsk C: /x /f /r" fra en kommandoprompt startet som administrator), eller du kan formatere og geninstallere computeren.

Hvis det ikke virker eller er for besværligt, og hvis du er i stand til at reproducere problemet inden for en rimelig tid, kan jeg kun anbefale at finde en lille computerbutik et sted, der også fikser hardware, og lade dem kigge på den. Det er meget svært at hjælpe med over nettet.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
05. december 2020 - 18:03 #3
Check at den ikke er støvet indvendig. Efter nogle år skal en pc normalt blæses fri for støv indvendig. https://www.youtube.com/watch?v=pKYQJYmVIpA
Avatar billede Slater Ekspert
05. december 2020 - 18:17 #4
#3: Helt korrekt, men effekten af støvet der får den til at genstarte er højere temperaturer, fordi blæserne ikke kan dreje ordentligt. Derfor vil jeg stadig sige: start med at tjekke temperaturerne med software.
Avatar billede KHN Guru
05. december 2020 - 22:18 #5
Fix Windows 10 fryser tilfældigt og genstarter automatisk:
https://da.theihccforum.com/fix-windows-10-freezes-randomly