Avatar billede akse0435 Seniormester
22. december 2020 - 16:07 Der er 9 kommentarer

Hvilken sang kan det være?

Hej.

Jeg søger efter titel og kunstner på en gammel dansk sang, som jeg har hørt på en gammel optagelse. Det eneste, som jeg ved om sangens baggrund er, at den er med en gammel dansk gruppe, som slet ikke findes mere, og at den er udgivet på LP, og højst sansynligt ikke på cd.

Sangen lyder som en blanding af country og western, og har et tempo på omkring 210 slag i minuttet. De første tre værs er i c-dur, hvorefter sangen laver grandprix-finten, og spiller det sidste værs D-dur. Jeg har aflyttet og skrevet hele teksten til sangen i bunden af beskeden.
Er der nogen her, som kender titel og kunstner på denne sang?

På forhånd tak.

MVH. Aksel Christoffersen

Sangtekst:

Dialog i starten af sangen:
Hey, hvad skal vi nu lave?
Vi skal spille country-western.
Fedt, men hvad skal vi spille først? Country'en eller western'en?

Mellemspil:
Og jodele-hi, og jodele-hi, og jodele-hi.
Muh, muh.
Og jodele-hi, og jodele-hi, og jodele-hi.
Muh, muh.

1:
Min bedste var vandfører i Esbjerg.
Hun var sgu en gæv gammel tøs.
En dag skulle hun ud i sin rullestol.
Men åh nej, en skruge var løs.
Et hjul røg af nede ved havnen.
Og stolen kom pludselig i skred.
Hun fes ud over vejen, og røg ud over kajen, i en havneby vestpå et sted.

Mellemspil:
Og jodele-hi, og jodele-hi, og jodele-hi.
Muh, muh.

2:
Den søde purk, der havde kørt med bedste.
Var en blind lille dreng, der hed Høn Ken.
Han stod stille og sagde...
... og hvor rullede stolen mon hen?
Han gik ud for at se efter bedste.
Men han kunne ikke se, så han gled.
Han gled hen af vejen, og røg ud over kajen, i en havneby vestpå et sted.

Mellemspil:
Og jodele-hi, og jodele-hi, og jodele-hi.
Muh, muh.

3:
En klog mand fik falk alarmeret.
Politiet blev også kaldt til.
Og folkene på havnen tog hinanden i favnen, og græd af det tragiske spil.
Politiet og falk kom susende.
Men de kom susende fra hver sin side.
De stødte sammen på vejen, og røg ud over kajen, i en havneby vestpå et sted.

Mellemspil:
Og jodele-hi, og jodele-hi, og jodele-hi.
Muh, muh.

4:
Der blev også sendt bud efter præsten.
Der skulle bede for de bysbørn, der faldt.
Han sagde... "Kors i røven, er det mig nu? Hvor herre bevares."
Husk Gud han er med os, trods alt.
Der var titusinde mennesker på kajen.
Men den var slet ikke bygget til det.
Så der blev skreget og bandet, da kajen røg i vandet, i en havneby vestpå et sted.

Mellemspil:
Og jodele-hi, og jodele-hi, og jodele-hi.
Muh, muh.
Avatar billede madklub Guru
22. december 2020 - 17:59 #1
Så er der detektivarbejde til juledagene...

Hvor har du hørt den? På et kassettebånd?
Synger de på dialekt? Jysk ?
Hvornår er den fra? 1960'erne, eller 70'erne?

Jodle Birge?
De Gyldne Løver ?
Sand På Gulvet ?
Avatar billede akse0435 Seniormester
22. december 2020 - 18:36 #2
Jeg hørte sangen på en lydoptagelse med forskelligt lydmateriale, som jeg fik tilsendt af en nu afdøde person for mange år siden. Jeg har intet andet baggrundsinformation på sangen, men jeg har klippet den ud af optagelsen, og uploadet den til min Dropbox. Her er et link:
https://www.dropbox.com/s/3ohoy0nfcv8jxf6/Ukendt%20Sang.mp3?dl=1
Avatar billede madklub Guru
22. december 2020 - 19:00 #3
Jeg kan ikke åbne filen
Avatar billede falster Ekspert
22. december 2020 - 19:30 #4
Spiller fint på forskellige afspillere her.

Forslag:
Også hun kan opleves denne showaften, hvor alle de festlige indslag bliver bundet sammen af konferencier-duoen De Phede, der blandt andet er kendt for sangen ´Min bedste var vanfør i Esbjerg´

https://mypresswire.com/dk/pressroom/27440/pressrelease/21158
Avatar billede 220661 Ekspert
22. december 2020 - 19:32 #5
#3 VLC kan afspille filen
Avatar billede akse0435 Seniormester
22. december 2020 - 19:53 #6
Tak for svarene. Det er nu lykkedes mig at opspore sangen. Den er skrevet af en komikergruppe i 80'erne, kaldet "Plat", og hedder "Min bedste døde ved havnen i Esbjerg".
Avatar billede 220661 Ekspert
22. december 2020 - 20:26 #7
I Plat var Michael Carøe kan jeg huske lige på stående fod. Mener de var tre stykker i Plat
Avatar billede falster Ekspert
22. december 2020 - 21:02 #8
Min i #4 er vist en senere kopiversion.

Plat -  Michael Carøe, Peter Kær og Mads Keiser er rigtig:

https://hdjum.com/v/UExBVCAtIE1pbiBCZWRzdGUgRMO4ZGUgVmVkIEhhdm5lbiBJIEVzYmplcmcgKEZvcmR8eER4MmZjb25RS3h8UGxhdC1mYW4-
Avatar billede Marty Praktikant
16. februar 2021 - 17:43 #9
Hej Aksel,
Har du akkorderne til den ?