Avatar billede compac Seniormester
22. december 2020 - 17:49 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Insert formular problemer

Jeg har en insertformular, som jeg ikke kan få til at skrive i databasen.
<html>
<head>
</head>
<body>
<form name="test" method="post">
<?php
$dbhost = 'localhost';
$dbname = 'userstest';
$dbuser = 'root';
$dbpass = '******';
$link = new mysqli($dbhost, $dbuser, $dbpass ,$dbname);
mysqli_set_charset($link,"utf8");
    ?>
<input type="text" name="name">
<input type="text" name="email">
<input type="text" name="phone">
<input type="submit" name="submit" value="Submit">
    <?php
    if (isset($_POST['submit'])) {
        $nam = $_POST['name'];
        $mail = $_POST['email'];
        $tlf = $_POST['phone'];
        $sql = mysqli_prepare($link,"INSERT INTO users (name, email, phone) VALUES (?,?,?)") or die(mysqli_error($link));
        $sql->bind_param("ssi", $nam,$mail, $tlf);
        $sql->execute();
        $success_message= $sql->get_result();
        echo $success_message;
        if($sql->execute()) {
            $success_message = "Added Successfully";
            echo $success_message;
        } else {
            $error_message='';
            echo("Error description: " . mysqli_error($link));
            echo $error_message;
        }
        $sql->close();
    }
?>
</form>
</body>
</html>
I databasen hedder det første felt 'id'. Der kommer en meddelelse:
"Error description: Field 'id' doesn't have a default value"
Hvis jeg sletter feltet i databasen kommer den blot med næste felt:
"Error description: Field 'name' doesn't have a default value"
Kan være opsætningen af databasen?. Jeg bruger Wamp 3.2.3 - Mysqli 5.7.31
Avatar billede ejvindh Ekspert
23. december 2020 - 08:36 #1
Udover at jeg synes du skal gøre noget for at sikre dig at $tlf er et tal, så kan jeg ikke umiddelbart få øje på fejl i det, du har fremlagt her.

Men det er jo vigtigt at databasen ved, hvad den skal stille op med de kolonner, som indeholder primary key. Id-kolonnen vil man f.eks. ofte definere til at være autoincrement:
id MEDIUMINT(9) NOT NULL AUTO_INCREMENT

Når du så skriver at "name" også laver fejlen, hvis du fjerner id. Det tænker jeg må skyldes at du har sat denne kolonne til at være "not null" -- og at du så ikke har indtastet noget i html'ens name felt.

Mao: Ja, jeg tror det hænger sammen med databasens struktur.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
23. december 2020 - 08:36 #2
Har du Auto increment på dit ID felt i databasem?
Avatar billede compac Seniormester
23. december 2020 - 09:31 #3
Der er ikke Auto increment i ID, men den er sat til Prime.
Ingen af kolonnerne er sat til "NOT NULL", og datatyperne er:
ID      int(11)
name  varchar(30)
email varchar(30)
phone int(30)
Avatar billede compac Seniormester
23. december 2020 - 09:51 #4
Prøvede at ændre AI og så virkede "insert". Tak for hjælpen.