Avatar billede Kinder Pete Novice
28. december 2020 - 21:38 Der er 19 kommentarer

Isolering af bil

Vi har fået os en ford transit, som skal bruges til autocamper. Vi vil gerne varmeisolere i bilen hulrum. Er flamingo det bedste at isolere med eller vil bilen ruste så?
Alt hjælp er velkommen til vores projekt :)
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2020 - 08:05 #1
Bilen hulrum har jo typisk drænhuller så fugt kan komme ud, så det skal man jo nok passe lidt på med at lukke af for.
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. december 2020 - 10:20 #2
#1 Det har du helt ret i. Jeg havde en bekendt, der fik renoveret sin gamle Volvo 164. Bl.a. var der rust forneden i dørene, der blev lavet. Men paradoksalt nok, medførte den efterfølgende rustbeskyttelse, at dørkanterne forneden begyndte at tære - det var simpelthen på grund af drænhullerne var blokeret af rustbeskyttelsesmidlet, og at disse huller ikke var blevet rengjort. Var de det så ville der ingen skade være sket.
Avatar billede claes57 Ekspert
29. december 2020 - 10:55 #3
Det er næppe lovligt - omregistrering kan være krævet ved syn.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2020 - 11:02 #4
Jeg er enig i den skal omregistreres hvis der laves permanente løsninger der bærer præg af at det så er en auto camper.
Avatar billede wjens Guru
29. december 2020 - 12:22 #5
Flamingo? - check også for brandfarlighed.
Avatar billede Erik K Ekspert
31. december 2020 - 01:14 #6
Undersøg lige med skat, hvad det kommer til at koste i afgift, inden du investerer i ombygning.
Hvis den bruges som autocamper, skal den omregistreres til dette formål og der skal betales afgift for dette - det er ikke billigt!

Dette er et område Skat er meget emsige med, så chancen for at blive taget er forholdsvis høj og så bliver det rigtig dyrt.
Afgiften forfalder omgående sammen med en relativ høj bøde og der er ingen fortrydelsesret - dvs. man slipper ikke, selv om bilen ændres tilbage.

Jo, flamingo isolerer rigtig godt, men også er meget brandbar, da det er et olieprodukt.
Hvis projektet gennemføres, ville jeg bruge rockwool eller glasuld som isolering, da det ikke kan brænde og så sørge for god udluftning og dræn i hulrummene..
Avatar billede Kinder Pete Novice
01. januar 2021 - 10:58 #7
Erik K - jeg tænker ikke helt det kan passe. På min bil er der betalt 180% afgift, hvor i mod camper afgiften er 60 eller 80 %, så jeg må nærmere få penge tilbage.
Avatar billede Kinder Pete Novice
01. januar 2021 - 10:59 #8
Claes57 - tænker ikke en synsmand kan sige noget til en isolering som han ikke kan se? Selvom jeg ligger ny isolering i og dækker til igen, hvordan skulle han kunne sige noget til det?
Avatar billede Kinder Pete Novice
01. januar 2021 - 11:00 #9
#1 og #2, ved i typisk hvor disse drænhuller sidder?
Avatar billede Kinder Pete Novice
01. januar 2021 - 11:08 #10
Sorry, kan godt se nu jeg ikke havde skrevet at den er på hvideplader
Avatar billede 220661 Ekspert
01. januar 2021 - 11:23 #11
#9 Nederst på karosseriet sidder der dræn der skal leve vand ud. Du har dem også i dørene på bilen.
Avatar billede Erik K Ekspert
01. januar 2021 - 19:09 #12
#7
Jeg forudsatte (fejlagtigt), at den var på gule eller papegøjeplader og så må man så godt som intet ændre-
Når den er på hvide plader, så er der næsten frit slag mht den indvendige indretning.

Afgifterne er ændret igen, igen sidst på året, men når den allerede er på hvide plader og registeret til privat persontransport, så behandles den afgiftsmæssigt som en almindelig personbil og skal blot synes som den plejer.
Avatar billede Kinder Pete Novice
01. januar 2021 - 19:36 #13
#12 - ved du om den så egentlig også kan synes uden bagsæder?
Avatar billede Erik K Ekspert
01. januar 2021 - 19:53 #14
Ja, det kan den.
Tidligere var der dog en regel om at sikkerhedsbælter ikke måtte fjernes - om den regel stadig gælder, ved jeg ikke men det kan du jo evt. spørge om hos en af synsstederne.
Avatar billede Erik K Ekspert
01. januar 2021 - 19:54 #15
Rettelse - det hedder sikkerhedsseler :-)
Avatar billede milter Ekspert
01. januar 2021 - 21:12 #16
Hvis I har tænkt jer at sove i den, tror jeg, fugtig luft og kondensdannelse bliver et større problem, end I måske har regnet med. I dørene umuliggør rudehejs og ledninger isolering, og i andre hulrum kan der også sagtens findes ledninger. Isolering af enkelte dele af kabinen er måske mulig, herunder loftet, men jeg tvivler på, det er anstrengelserne værd.

Jeg ville nok vælge at anskaffe mig nogle tykke uldsokker og nogle kvalitetsdyner i stedet :-)
Avatar billede Kinder Pete Novice
01. januar 2021 - 21:57 #17
#16 - Der er utroligt meget hulrum på sådan nogle mini busser/varevogn. Ledningerne udgør 2% af det samlede hulrum, så plads er ikke problemet. Det er nærmere hvilken type isolering der er smartest
Avatar billede Erik K Ekspert
01. januar 2021 - 23:00 #18
Styropor (flamingo) er jo langt det nemmeste at bruge/tilpasse og det suger mig bekendt ikke vand til sig.
Almindeligt styropor er særdeles brandfarlig og ved brand falder der dråber ned, som kan antænde andre ting. Desuden afgiver det ved brand gasarter, der kan medføre vand i lungerne og derfor ville jeg ikke turde bruge det.

Jeg ser dog nu, at man i dag kan købe styroporplader, der er klassificeret og man kan faktisk købe plader, der overholder klasse E efter de gældende brandklassificeringer og det er helt klart en stor fordel og det turde jeg godt bruge.
Man skal dog ikke vælge plader, der kun overholder klasse F eller højere eller slet ikke er klassificeret.
Du kan se forskellen på en brand i styropor af klasse E og F i nedenstående link -- og uden klassifiering er det endnu værre end F.

Der findes sikkert også andre producenter, der fremstiller de brandhæmmende plader, så linket er kun for at vise forskellen - og jeg har ingen anelse om prislejet, men det er trods alt begrænset, hvor store mængder du skal bruge.

www.danpor.dk/
Avatar billede milter Ekspert
02. januar 2021 - 13:13 #19
Her er en uddybende artikel om emnet:

https://faroutride.com/condensation-moisture-van/

Læg mærke til denne del af teksten: "Hollow regions are impossible to insulate perfectly (even with expanding foam).".