Avatar billede PHBK Praktikant
29. december 2020 - 20:23 Der er 1 kommentar

Fixed tal, combo

Hej alle.
Jeg tænkte om der mon er et program, eller en mulighed i Excel for at gøre fælgende:
Jeg har en række fixed tal, eks.: 3, 4, 7, 10
Kan man kalkulere, så man får kombinationen ved kun at benytte plus og minus, eks:
1= 4-3
2= 10+3-7-4
3= 3
4= 4
5= 10+7-4-4-4
6= 10-4
7= 7
8= 7+4-3
9= 10+10-7-4
10=10
osv.
Og gerne videre, eks. op til 500.
Og med mulighed for at variere i tallene.
Jeg har forsøgt med Excel, men for at være ærlig, jeg ved ikke hvordan jeg skal få Excel til selv at tænke mulige kombinationer. Jeg tænker der skal JS indover.
Måske der allerede er lavet et excelark? Eller et program, der kan gøre præcis dette?
Derfor  skal det kunne:
* Acceptere fra 3-10 tal, som jeg definerer.
* Kun benytte plus og mulus, men tallene kan benyttes flere gange i ligningen.
* Kunne lave heltal med 1-tabellen
* Hvis muligt, mulighed for at definere eks. 2-tabellen, så i stedet for 1,2,3,4...osv er det 2,4,6,8... osv

Afventer med spænding, på forhåbentlig en løsning :)
Avatar billede Jan K Ekspert
29. december 2020 - 22:12 #1
Der er ingen funktion i Excel, der kan det, du ønsker. Om der findes et program, der kan gøre det, skal jeg ikke kunne sige.