Avatar billede dittej Praktikant
01. januar 2021 - 11:22 Der er 7 kommentarer

macOS Big Sur

Hej Computer World

Jeg har en MacBook Air fra 2015. For en uges tid siden skulle jeg opdatere min computer. Jeg mener opdateringen hed “MacOS Big sur”.

Når den har opdateret og genstartet står der “Der opstod en ukendt fejl under klargøring af softwareopdateringen”. Når jeg derefter trykker “ok”, står der: “Klik for at starte computeren igen som Ekstern Harddisk. Når du har startet Computeren igen som ekstern harddisk, kan du slutte den til en anden computer med et Thunderbolt-kabel og bruge den om ekstern harddisk”.

Hvis jeg så derefter trykker på den eneste knap, som jeg kan trykke på, som hedder “Computer som ekstern harddisk” bliver min computer helt sort med et tegn af en ekstern harddisk (tror jeg). Derefter sker der ingenting. Jeg kan ikke komme ind på min computer. Der er fortsat sort skærm.

Jeg har også prøvet at genstarte og slukke min computer mange gange. Hver gang opdaterer den bare igen, og gentager overståede beskrivelse af ekstern harddisk igen.

Er der en måde hvorpå jeg kan annullere opdateringen, og få min computer til at virke igen?

Mvh Dittej
Avatar billede INK Ekspert
01. januar 2021 - 11:43 #1
Hvis du har taget en backup med TimeMachine til en ekstern harddisk, så kan du bare rulle tilbage.

Hvis du ikke har en backup med TimeMachine, så har du forhåbentlig en backup af dine data?

Den manglende korrekte opdatering kan skyldes manglende plads på din harddisk. MacOS Big Sur kræver minimum 35,5 GB ledig plads. Havde du det?

Har du andre programmer som eksempelvis Officepakken fra Microsoft, så har du forhåbentlig gemt licensnummeret.

Men ellers kan du gendanne fra internettet, se denne beskrivelse:
https://support.apple.com/da-dk/HT201314

Måske kan du gendanne styresystemet uden at slette dine data, og uden at slette 3.parts programmer, men det er altid sikrest at have en kopi.
Avatar billede INK Ekspert
01. januar 2021 - 11:47 #2
Avatar billede Anders Seniormester
01. januar 2021 - 12:26 #3
Det kan ske at din Mac har besluttet sig for automatisk at starte op i disk mode, det kan være du kan ændre det - ved at holde 'alt' nede ved startup kan du selv vælge hvad den skal, kan være den faktisk kan starte op på disken efter lidt et par gange.

Men du kan også installere Mac Big Sur oven på den du har i forvejen, start ved cmd+alt+r og installer Mac oven på den gamle, lad vær at slette disken først (fordi det sletter alt din gamle data) - så får du en frist version af Mac, men uden at slette din data.
Kan være det virker - eller så vælg guiden oven for.
Avatar billede miamaja Praktikant
14. februar 2021 - 18:59 #4
Hej Ditte
Jeg står over for præcis det samme nu. Hvad endte du med at gøre?
Avatar billede Cecilie Zink Praktikant
24. februar 2021 - 18:56 #5
Jeg står med samme problem nu, og min computer vil INGENTING. Hver gang jeg slukker og starter den op igen, gør den det samme - og skriver, at der opstod en fejl under anvendelse af softwareopdateringer. Hjælp??
Avatar billede miamaja Praktikant
24. februar 2021 - 19:18 #6
Jeg fulgte de fleste anbefalinger for genstart og og ville også gendanne, men den ville ikke.
Jeg endte med at tage til en, der kunne fikse den, og det var lidt omstændigt, men det lykkedes.

Og så fik jeg desuden at vide, at den generelle anbefaling var, aldrig at installere ny opdatering før den som minimum har levet i et halvt år og alle fejl er blevet rettet.
Avatar billede Félie Praktikant
27. april 2021 - 17:52 #7
Hej Miamaja
Jeg står i det samme problem lige nu og vil gerne høre: hvem tog du til til at gå løse din problem med den opdatering?