06. januar 2021 - 18:22 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Lyd fra tv til anlæg

Hej
Jeg har et nyt Samsung Smart TV , QE50Q80T. , se link:
https://www.hifiklubben.dk/samsung-qe50q80t-qled-tv/samqe50q80t/?gclid=Cj0KCQiA3NX_BRDQARIsALA3fIJWZKjg8f9kq9EPRZV5UGsbULlA6hdlPRlmBNHyXR6zGE0tDbbtKbgaAlroEALw_wcB

I stedet for at købe en dyr Soundbar, vil jeg først prøve om jeg kan spille lyden gennem min forstærker.
Min forstærker er en Denon PMA-520ae, se link :
https://www.hifiklubben.dk/denon-pma-520ae-integreret-forstaerker/denpma520aeps/
Den er jo med de gammeldags traditionelle 2 "Jack-.Stik" i rød og hvid, tape out/in eller hvad de nu hedder, vel 6.3 mm i diameter.

Kan man tilslutte et kabel fra mit nye moderne tv , som jo har HDMI eARC og  Optisk digital audio-udgang til min forstærker? Nogle forslag til den bedste løsning ? Eller er det bedst bare at bruge penge på en god soundbar?
Avatar billede 220661 Ekspert
06. januar 2021 - 19:07 #1
Har dit tv en udgang for hovedtelefon?
Det tænker jeg måske er den eneste løsning for dig hvis du ikke køber Soundbar.
Denne er nemlig analog som din forstærker er.
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. januar 2021 - 19:58 #2
Jeg tror at der er noget i retning af det du søger:

https://www.av-cables.dk/soeg/?efter=digital+til+analog+lyd
Avatar billede 220661 Ekspert
06. januar 2021 - 20:05 #3
Synes om #2 :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. januar 2021 - 20:28 #4
Jeg har selv tidligere anvendt en digital til analog lydkonverter fra min gamle Sony X505ES CD afspiller (som jeg har endnu) og til en analog Pioneer kontrolforstærker fra midten af 1980´erne. Dette virkede perfekt😊 Der var tale om den optiske digital udgang. Der sidder nemlig også en digital elektrisk udgang på denne CD afspiller.
06. januar 2021 - 23:13 #5
Tak for inputs-)