Avatar billede Asger TP Juniormester
11. januar 2021 - 11:51 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Skal jeg købe nye ram?

Hej Eksperter
Jeg sidder lige nu med en pc, der har ram med hastigheden 2666mhz. Min nye computer er på vej, og har 2933mhz ram. Kan jeg godt tage ram fra den gamle og sætte over i den nye?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. januar 2021 - 12:08 #1
Din nye pc kører sikkert ddr4 ram. Hvis din gamle pc har nogle år på bagen kører den sikkert ddr3. Er de ens dog vil dine ram klodser rette sig ind efter de gamle ram med hensyn til hastighed.
Avatar billede Asger TP Juniormester
11. januar 2021 - 12:12 #2
Begge er DDR4
Avatar billede milter Ekspert
11. januar 2021 - 12:37 #3
Hvis du ønsker at putte de gamle blokke i som tilføjelse til de nye, så kan du kun finde ud af det ved at prøve dig frem. I de fleste tilfælde vil det ikke give noget godt resultat.

https://lifehacker.com/what-do-i-need-to-know-about-compatibility-when-upgradi-5598716
Avatar billede Asger TP Juniormester
11. januar 2021 - 12:44 #4
Vil computeren brænde sammen eller lign, hvad kan der ske ved at sætte 2666 i en 2933?
Avatar billede milter Ekspert
11. januar 2021 - 12:47 #5
Nej, den brænder sikkert ikke sammen, men der kan ske andre ting. Prøv at læse linket.
Avatar billede Asger TP Juniormester
11. januar 2021 - 12:54 #6
Computeren er lavet til 2933 den nye jeg får. Jeg tager alle ram ud af den så der ingen er. Derefter sætter jeg de gamle i, så hastigheden er ens på begge ram. Vil der ske noget ved at man sætter 2666mhz ram i et 2933mhz motherboard?
Avatar billede milter Ekspert
11. januar 2021 - 13:00 #7
Allerførst:  Hvad vil du opnå ved at tage blokkene ud af den nye og så sætte de gamle i?

Dernæst, bundkortet på din nye computer er sikkert ikke testet med dine gamle RAM, så du kan kun finde ud af det ved at prøve dig frem. Hvis du ellers placerer dem rigtigt og gør det uden strøm på computeren, så vil det ikke ødelægge noget.
Avatar billede Asger TP Juniormester
11. januar 2021 - 13:01 #8
Min nye pc har 8 gb ram og min gamle har 32 gb ram, som er nye og næsten lige sat i
Avatar billede milter Ekspert
11. januar 2021 - 13:04 #9
Hvilket bundkort sidder der i den nye PC? Og har du fabrikat og modelnummer på de gamle RAM?
Avatar billede milter Ekspert
11. januar 2021 - 13:32 #11
Intel® B460 er en betegnelse for det chipset, som styrer bundkortet, og der findes mange forskellige bundkort med B460 chipset, men det burde kunne lade sig gøre.

Kan du måske give mig et linkt til computeren, du har købt, hvis du ikke kan sige nøjagtigt, hvilket bundkort der er i?
Avatar billede milter Ekspert
11. januar 2021 - 13:48 #13
Det burde kunne lade sig gøre at bruge de gamle RAM, men der er ingen garanti. Bundkortfabrikanter tester altid deres nye modeller med en masse forskellige RAM-udgaver før lancering og udgiver derefter en liste over dem, som i testen er OK. I dit tilfælde er der ingen sådan liste, så der er kun én måde at teste det på: Prøv det.

Som sagt, hvis du ellers overholder alle forsigtighedsregler, vil du ikke ødelægge noget.
Avatar billede Asger TP Juniormester
11. januar 2021 - 18:31 #14
Tusind tak for hjælpen! jeg skal prøve :D
Avatar billede milter Ekspert
11. januar 2021 - 19:38 #15
Velbekom :-)