Avatar billede Ann-catrin Novice
11. januar 2021 - 20:26 Der er 8 kommentarer

Ekstern harddisk vil ikke åbnes

Hej.

Jeg har en ekstern harddisk, som jeg ikke kan åbne.

Når jeg kobler den til, bliver den registreret som portable USB drive, men jeg kan intet gøre med den.

Når jeg dobbeltklikker på den går den automatisk ind i egenskaber.

Jeg har video og billeder liggende på den og jeg har tidligere haft en Mac, nu har jeg en Acer.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at få adgang til alle billeder og videoer. Håber der er nogen der kan hjælpe.

Mvh Ann-catrin.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. januar 2021 - 20:47 #1
Er din Mac død?
Jeg tænker måske at usb filsystem ikke kan håndteres af Windows, da den måske er formateret i HFS format.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
12. januar 2021 - 06:04 #2
Hvis den er formateret i HFS på en Mac, skal du enten have hjælp fra en Mac bruger, eller installere en HFS læser/skriver på din pc.
https://www.paragon-software.com/home/hfs-windows/#
Avatar billede INK Ekspert
12. januar 2021 - 12:10 #3
Enig i #1 og #2.

Hvis din gamle Mac stadig virker kan du tilslutte den nuværende ext. harddisk og en ny ext. harddisk. Denne skal du først have formateret til MS-DOS Fat eller ExFat. Dette gøres med det indbyggede diskværktøj. Derefter kan du overføre fra gl. til ny ext. harddisk. Du skal kun tilslutte den nye når du formaterer, så du ikke vælger galt.
Avatar billede eurositi Ekspert
12. januar 2021 - 12:50 #4
Hvad med dette lille gratis Windows program?
http://www.catacombae.org/hfsexplorer/
Avatar billede Ann-catrin Novice
12. januar 2021 - 15:38 #5
Hej. Tusind tak for hjælpen. Det var også det jeg selv tænkte men vidste ikke hvad jeg skulle gøre for at fikse det. Har nu installeret hfs explorer og kan nu hente mine videoer 👍
Avatar billede 220661 Ekspert
12. januar 2021 - 15:49 #6
#5 Fedt :-)
Avatar billede Novice-1 Seniormester
16. januar 2021 - 19:14 #7
har engang set USB pen der ban bruges til det meste pc, mac etc etc
--nåh nej  windows kan vel ikke finde ud af at filerne skal  "oversættes"  til windovs
derfra og til pc
så havde eksperterne givetvis nævnt det
--MEN ellers er/  havde der været eksempelvis denne 256 GB til 285 kr så jeg på pricerunner
SanDisk Ultra Dual 256GB USB 3.1 / USB-C Grå Sølv

men giver vel blot samme resultat som hvis man havde kopieret mapper ogg lignende direkte fra mac til pc  -gætter jeg
Avatar billede kurt54 Ekspert
16. januar 2021 - 19:25 #8
Hvis man vil have en generel USB-stick skal den bare formatere med et filsystem de ønskede operativ systemer kender exFAT kunne være et bud.

Og også gerne et generelt USB stik - ( og det er ikke USB-C).