Avatar billede SNCB Novice
13. januar 2021 - 10:59 Der er 18 kommentarer

Skrivebeskyttelse efter brugernavn

Hej

Jeg skal lave et dokument til mit arbejde, hvor alle skal gå ind og skrive "læst" ud for deres navn i excel dokumentet. Det er vigtigt at folk ikke kan skrive ud for andet end deres eget navn. Kan men i excel gøre udelukkende én række redigerbar for forskellige personer. Vi har alle et login som vi bruger til at tilgå vores computere, derfor tænker jeg at man må kunne sætte hvert felt op til at identificere hvilken brugeren og derved kun åbne op for netop den brugers navn? Giver det mening?
Avatar billede jens48 Ekspert
13. januar 2021 - 14:53 #1
Måske noget i stil med dette kan bruges

Private Sub Workbook_Open()
Dim X As Integer
Dim UName As String
UName = Environ("UserName")
Sheets("Sheet1").Unprotect
Worksheets("Sheet1").Range("A1:H100").Locked = True
For X = 2 To 100
If Cells(X, 1) = UName Then
Rows(X).Locked = False
End If
Next
Sheets("Sheet1").Protect
End Sub
Avatar billede store-morten Ekspert
13. januar 2021 - 18:45 #2
Et eks. med brugernavn i kolonne A og navn i kolonne B
Listen bliver filtreret så man kun kan se sig selv.

https://www.dropbox.com/s/jvhi7ubhr53sved/bruger.xlsm?dl=0
Avatar billede SNCB Novice
17. januar 2021 - 17:17 #3
Hej Jens48

Tak, jeg ved ikke helt hvor jeg skal skrive det henne? Skal det programmeres i et andet program udenfor excel, eller hvordan skal det forstås?
Avatar billede SNCB Novice
17. januar 2021 - 17:20 #4
Store-morten hvordan filtrerer man listen så den ved hvilken bruger den skal vise?
Avatar billede store-morten Ekspert
17. januar 2021 - 18:37 #5
Det gør arket selv, når det åbnes vises kun de rækker  med brugernavn i A
Avatar billede jens48 Ekspert
18. januar 2021 - 00:18 #6
Højreklik på arkets navn, vælg This Workbook og indsæt koden der. Når du gemmer arket er det vigtigt at du gemmer det som xlsm fil, dvs. med makro.
Avatar billede SNCB Novice
18. januar 2021 - 10:36 #7
Jens48, virker det ved 200 medarbejdere? Alle skal have adgang til dokumentet, men dokumentet skal kunne identificere hvilken række der skal lukkes op alt efter hvilken bruger som tilgår det?
Avatar billede SNCB Novice
18. januar 2021 - 10:40 #8
Store-morten, så hvis jeg har et ark med 200 medarbejdere, hvordan mener du så at arket selv kan identificere hvilket brugernavn der skal være redigerbart?
Avatar billede store-morten Ekspert
18. januar 2021 - 10:55 #9
Det ved arket når du har indtastet de 200 medarbejderne i kolonne A2:A201
Avatar billede jens48 Ekspert
18. januar 2021 - 11:03 #10
Jeg har rettet i linje 6 og 7 så den checker op til 250 linjer. Men jeg kan godt rette den til så den kan bruges til et vilkårligt antal brugere.

Private Sub Workbook_Open()
Dim X As Integer
Dim UName As String
UName = Environ("UserName")
Sheets("Sheet1").Unprotect
Worksheets("Sheet1").Range("A1:H250").Locked = True
For X = 2 To 250
If Cells(X, 1) = UName Then
Rows(X).Locked = False
End If
Next
Sheets("Sheet1").Protect
End Sub
Avatar billede SNCB Novice
18. januar 2021 - 11:35 #11
Tak Jens48, jeg vil forsøge at få det til at virke. Men man skal ikke få folk til at indtaste deres brugernavn så excel ved det? Den kan godt selv tage det fra selve systemet?
Avatar billede SNCB Novice
18. januar 2021 - 11:36 #12
Store-morten, jeg har svært ved at se hvordan mit ark selv skulle finde ud af det, uden at jeg skal skrive det i en kode et sted..
Avatar billede jens48 Ekspert
18. januar 2021 - 11:51 #13
Ja
Avatar billede store-morten Ekspert
18. januar 2021 - 12:21 #14
Kode ligge i eksempel arket.
Jeg har skrevet mig selv i række 2
Når du henter/åbner arket igen kan du ikke se mig ;-)
Du tilføjer dig selv i række 3 (A3: Brugernavn B3: Navn)

På Ark2 to, kan du nu se alle. Kan evt. skjules for andre end dig.

Husk du skal gemme og lukke arket, og derefter åbne igen.
Avatar billede SNCB Novice
18. januar 2021 - 13:52 #15
Så jeg skal tilføje vores medarbejder brugernavne i ark 2?
Avatar billede store-morten Ekspert
18. januar 2021 - 13:57 #16
Nej :-) Ark1 A2:A201
Avatar billede SNCB Novice
18. januar 2021 - 14:18 #17
Ok jeg prøver:)
Avatar billede jens48 Ekspert
18. januar 2021 - 16:26 #18
Mit sidste svar var vist lidt tvetydigt. Nej, du skal ikke indtaste brugernavn. Det finder Excel selv.