Avatar billede Cool Novice
15. januar 2021 - 16:57 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Kopiering til usb-nøgle

Kære Computerworld

Et spørgsmål omkring kopiering til usb-nøgle.

Jeg har fået lagt et ældre PC-spil lagt ind på min PC, hvilket jeg tid til anden bruger, nemlig Wolfenstein (udgaven fra1992).

Nu har jeg imidlertid købt en ny PC og vil meget gerne overføre spillet til den nye, men er det muligt at gemme disse filer (hvis jeg kan finde de rigtige) på en usb-nøgle, eller er der en anden løsning?

Hvis det ikke er muligt, vil det så være muligt at fjerne den gamle harddisk og kopiere alt over på den nye PC og hermed også eksempelvis spillet?

Jeg håber, I har en god idé, selv om det nok er et banalt ønske.

Som 67-årig er jeg ikke helt dus med alle mulighederne.

Venligst Cool
Avatar billede 220661 Ekspert
15. januar 2021 - 17:14 #1
Hej Cool.
Jeg tænker på om din pc kan køre spillet.
Den hardware der findes i dag er normalt ikke kompatibel med gamle spil fra 1992.
Jeg formoder den gamle pc du kom fra er en ældre sag ikke?
Er den gamle computer afgået ved døden?
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. januar 2021 - 17:20 #2
#1 Jeg vil også tvivle på om spillet kan køre på en ny pc.
Jeg har selv et program (Avery Design Pro 2000) til fremstilling af CD/DVD etiketter der er fra 1999, der kan køre på XP, Vista, Win 7, Win 8/8.1 og Win 10. Men det er jo heller ikke et spil. Dog kræver det er par cowboytricks ved installation på Win 7, Win 8/8.1 og Win 10, men det kører fint og uden nedbrud.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. januar 2021 - 17:27 #3
Nu spiller jeg ikke selv, men har set beskrevet at man måske kan få gamle spil til at køre på en ny pc med DosBox.
https://www.howtogeek.com/104725/how-to-use-dosbox-to-run-dos-games-and-old-apps/
Jeg har ikke selv erfaring med DosBox :-)
Avatar billede hjolsen Ekspert
15. januar 2021 - 17:32 #4
Der er jo også muligheden for at spille det online : https://www.retrogames.cz/play_408-DOS.php
Avatar billede klaudi Ekspert
15. januar 2021 - 18:55 #5
Du kan evt bruge dette til du får gang i det andet!

Wolfenstein 3D Rearmed
https://www.majorgeeks.com/files/details/wolfenstein_3d_rearmed.html
Avatar billede Cool Novice
16. januar 2021 - 07:50 #6
Jeg takker for kommentarer men vil samtidig oplyse, at jeg faktisk har programmet/spillet lagt ind på min nuværende PC'er med Windows10. PC'en er 3 år gammel, og spillet kan køres optimalt.

Da jeg har købt ny PC'er (med en 17,3" skærm vil jeg skifte fra den "gamle" på 14", som for mig er noget for lille og herfor kopiere alt over på den nye harddisk.
Jeg har kopieret alle billede -og dokumentfiler over på en usb-nøgle, men jeg vil gerne have spillet over på min nye computer.
Jeg ved, at programfilerne ligger spredt, så hvordan pok... finder jeg dem, så jeg kan kopiere det hele over uden at miste data. Spillet skulle jo gerne kunne fungere.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. januar 2021 - 07:56 #7
Se lige efter, om den gamle pc er en 32bit Windows, da den nye ret sikkert er 64bit. Der er stor forskel i, hvordan de to versioner understøtter gamle programmer.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. januar 2021 - 08:14 #8
Som jeg forstår det med spil er hele spilet installeret når det lægges på pc med installations medie. Det der viser hvor langt men reelt er nået i spillet lagres typisk i en fil. Det er denne fil der er den vigtigste når et spil skal flyttes. Mange gange lægges denne fil i den private dokumenter mappe der er på computeren.
Den bedste måde at flytte et spil er at installere det om.
Jeg spurgte ind til om det var en gammel pc.
En pc der er 3 år er for mig en ny pc ;-)
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
16. januar 2021 - 09:41 #9
#8
Spil fra dengang blev typisk installeret i kun én mappe med et kort navn
(f.eks. C:\Wolf).
Spil data var i nogle spil et par linjer i filen C:\Windows\win.ini
Hvis det er tilfældet, kan du finde linjerne i win.ini og kopiere dem ind i win.ini på den nye pc.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. januar 2021 - 09:52 #10
#9 Ok Finn, Tak for den oplysning :-)
Avatar billede klaudi Ekspert
16. januar 2021 - 18:21 #11
Har lavet en lille setup fil så man kan spille Wolf 3D på win 10

Hentes her, hvis jeg nu har gjort det rigtigt! 😜
https://drive.google.com/file/d/1hgENjQe0mIglR_C7d2kE1eIdyozW59h4/view?usp=sharing

Setup filen er pakket ned med 7-zip så den skal pakkes ud og køres, den hedder wolfenstein3d_setup.exe, spillet installeres på system drev, normalt C:\ i mappen Games, så stien er C:\Games\Wolf3D

Der bliver os oprettet genveje til start af spil og til afinstallering! 🙂
Avatar billede claes57 Ekspert
16. januar 2021 - 19:04 #12
drop det link - der er spam i filen...
https://www.dropbox.com/s/s9uxjayfppdoc4p/image090.jpg?dl=0
Avatar billede kurt54 Ekspert
16. januar 2021 - 20:25 #13
Hvis SPAM er uønsket email - så er denne da værre (Hærværk).
Avatar billede Cool Novice
17. januar 2021 - 20:09 #14
Hej til alle, og endnu en gang tak for input.

Til Finn Rasmussen vil jeg oplyse, at jeg ikke umiddelbart finder din omtalte fil.

Til Klaudi siger jeg tak for et hjælpsomt input, som jeg vil afprøve, når jeg har fået sparket den nye PC i gang.

Til begge (og øvrige) vil jeg dog spørge, om alle filer (herunder det nævnte spil) bliver overført til min nye PC, såfremt jeg benytter overførsel af gammel harddisk.

Problemet med direkte overførsel er (mig bekendt) at eventuelle "syge" filer også overføres, hvis der skulle være nogle. Færdsel på nettet kan jo være en risiko, som kan inficere computeren.
Eller tager jeg helt fejl?

Og til de, der er forundret over min interesse for dette gamle spil, så kan jeg fortælle, at spillet giver mulighed for at afprøve refleks og koncentrationsevne samt sætter pulsen i vejret.
Avatar billede klaudi Ekspert
17. januar 2021 - 23:05 #15
Hvis du med Direkte overførsel mener en klon af din hd, så tror jeg ikke det går,
så skal det være en pc med samme specifikationer, men du kan jo godt sætte den gamle hd til din nye pc og så kopiere filer over i en mappe på den, men du kommer på et stort detektiv arbejde for at finde de forskellige filer.
Avatar billede Cool Novice
18. januar 2021 - 01:49 #16
Klaudi:  Ja, det er også min konklusion. Øv.

Jeg takker for dit input, og jeg vil forsøge at få nogen til at hjælpe med at geninstallere programmet, når jeg kommer så langt.. Det er nok den enkle løsning.