Avatar billede __Allan__ Seniormester
24. januar 2021 - 10:14 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Fornuftig bærbar til programmering

Jeg har behov for en ny bærbar, primært til programmering. (IKKE spil)
Dét bør i sig selv ikke kræve noget videre, men jeg vil gerne at den er hurtig ved kompilering o.lign. opgaver.
Men jeg er i tvivl om hvad jeg skal gå efter af hardware.
Er det RAM, Processor eller en blanding jeg har brug for i den situation?

Når vi taler RAM, er jeg godt klar over at der er forskellige versioner samt frekvensen at tage højde for, når der skal vælges.
Men mht. CPU, så er jeg meget lost over hvad jeg bør gå efter, da jeg ikke synes der er sammenhæng imellem GHz og pris.
Ligeledes forstår jeg ikke hvorfor der ofte stå fx. 2.3 GHz (boost til 4.6 GHz)? Hvis den kan yde 4.6, hvorfor så ikke sætte den til dét hele tiden, og så blot skrive 4.6 GHz?
Avatar billede milter Ekspert
24. januar 2021 - 18:23 #1
Jeg har ikke nogen erfaring med programmering, men jeg vover alligevel en kommentar. Allerførst, hvad er din smertegrænse rent økonomisk?

Dernæst en kommentar til "Er det RAM, Processor eller en blanding ...".  Begge dele skal være i orden. Det vil formentligt for dit vedkommende betyde en computer med en  Intel i5 eller i7 processor af nyere dato, dvs. med mindre end to år på bagen, og 8 GB RAM eller mere. RAM-hastighed har ikke den store betydning, da forskellene in-real-life mellem hastigheder på blokke af nyere dato sjældent giver nogen mærkbar forskel.

Mht. "...da jeg ikke synes der er sammenhæng imellem GHz og pris", så er der så mange faktorer, der spiller ind, at du bør glemme de tal. En CPU med 6 år på bagen og en hastighed på 2,3 GHz er ikke så hurtig som én af nutidens med 2,3 GHz.

Mht. "...2.3 GHz (boost til 4.6 GHz)", så betyder det, at CPU'en under ikke-krævende opgaver vil arbejde med 2,3 GHz, og når der så bliver brug for det, vil den accelere til 4,6 GHz, men formentligt kun i en ganske kort periode. Det svarer lidt til, at du i en bil under en overhalig træder på speederen for at komme hurtigt forbi.  Den arbejder på den måde for at minimere strømforbrug og varmeudvikling, for jo hurtigere, den skal arbejde, jo mere koster det på de to punkter.
Avatar billede __Allan__ Seniormester
24. januar 2021 - 19:59 #2
Mange tak for dit svar. Det giver jo ganske god mening. Havde aldrig selv tænkt på at det kunne have med strømforbrug og varmeudvikling at gøre...

Mht. pris, så vil jeg helst ikke over 7.000,- da den ikke skal bruges dagligt, og jeg samtidig overvejer at købe mig en Mac Mini.

Men mon ikke man kan finde en i5 med 16 GB ram til dén pris?
Avatar billede milter Ekspert
24. januar 2021 - 20:44 #3
#2.
Velbekom. Det burde kunne lade sig gøre, men hvilken skærmstørrelse foretrækker du? Og hvis du kan nøjes med 8 GB RAM, så bliver udvalget en del større.Så vidt jeg kan se, så behøver du ikke absolut 16GB RAM, medmindre du skal programmere spil.  Igen, Ryzens 5-serie er lige så god som en i5, så hvis det ikke absolut skal være en Intel processor, så bliver udbuddet endnu større.
Avatar billede __Allan__ Seniormester
24. januar 2021 - 22:55 #4
Jeg vil kigge efter en med 8 GB og mulighed for opgradering.
Er dog ikke fan af AMD, så det bliver nok en i5 for at holde budgettet nede 😉

Tak for din hjælp.
Avatar billede milter Ekspert
24. januar 2021 - 23:46 #5
Velbekom :-)