Avatar billede madsberg Juniormester
25. januar 2021 - 12:31 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

CPU hastighed

Jeg har en gammel ACER PC fra 2009. Den er ekstrem langsom. Den har en grundlæggende hastighed på 2,27 GHz, men hastigheden står konstant på 0,79 GHz. Jeg kan ikke rigtig benytte Microsoft Teams, da mit billede er forsinket med 3-5 sekunder og i slowmotion. Kan jeg på nogen mulig måde få min hastighed op på de 2,27 GHz ? Eller er det noget helt andet der er galt ? Mit hukommelsesforbrug er 60% 1,8/3,0 GB.
Avatar billede madklub Guru
25. januar 2021 - 12:46 #1
Hvornår har du sidst gen-installeret windows ?
Genstarter du din pc hver dag ?
Avatar billede kurt54 Ekspert
25. januar 2021 - 12:47 #2
Hvad ligger disk og cpu forbug på % - flaskehalsen er nok der...
Avatar billede madsberg Juniormester
25. januar 2021 - 14:02 #3
Jeg har windows 10 og har ikke gen-installeret windows mig bekendt, kun opdateret ting.
Ja, jeg slukker og genstarter min pc hver dag.
M.h.t. disk forbrug, så jeg brugt 71GB ud af 455GB = 15,6%
CPU forbrug svinger meget, går op til 35% af de 0,79GHz, når jeg prøver at komme på MS Teams. Men jeg tænker på om det er min internetforbindelse der er for dårlig. Jeg har lige testet den. Jeg har købt 300/60, men den er kun 40/40. Når jeg åbner MS Teams, så går alt i stå. Selv denne mail var svær at skrive, da MS Edge ikke svarede.
Avatar billede kurt54 Ekspert
25. januar 2021 - 14:28 #4
I jobliste -fanen ydeevne angives der en % for  disk cpu mm -jeg vil tro disk% eller cpu % der går mod 100%.
Jeg har også  300/60 min nyeste PC yder mere end det trådløst - men gammel hardware kan ikke følge med der - 40/40 burde være nok til teams -

Test dit netværk med moderne hardware - OAKLA Speedtest app kan anbefales både til Apple ios - Android og Windows. En USB netværks dongle vil sikkert forbedre 40/40 - men flaskehalsen er nok disk i/o - se disk % i jobliste - det erbrugt båndbredde og ikke brugt plads der er interessant.
Avatar billede madsberg Juniormester
25. januar 2021 - 15:25 #5
Mit trådløse netværk står ca. 14 meter fra mig. Jeg har lige prøvet at sætte kabel fra netværk i PC. Det gav 260/52 (næsten perfekt). Så prøvede jeg uden kabel lige ved siden af netværk og det gav 240/45. Så rykkede jeg tilbage på min plads 14 meter fra trådløs netværk. Først gav det 120/40 og derefter 30/30. MS Teams virkede perfekt alle gange pånær med 30/30, men virkede trods alt okay.
Jeg har efterfølgende checket ydeevnen og nu siger CPU 50% - 93% af 2,08GHz.
disk % er ikke noget at tale om. Så du har ret CPU % er meget høj. Så hvordan får jeg den ned? :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
25. januar 2021 - 16:46 #6
#5 Nu du har fået god forbindelse er den så begyndt at hente og installere opdateringer til Windows den bruger energi på ?
Avatar billede kurt54 Ekspert
25. januar 2021 - 19:54 #7
Se hvad der bruger CPU - som #5 skriver - det kan også være indexering - men både det og windows update burde generere disk i/o indimellem.

Jeg har en bærbar fra 2011 trådløst kun født med 2.4Ghz - USB dongle der også kunne 5Ghz fik mere end tredobbelt båndbredden på wifi.
Avatar billede madsberg Juniormester
25. januar 2021 - 21:41 #8
Hej Kurt54
Jeg tror jeg må have en sådan USB netværks dongle. Hvad hedder den du har helt præcist? Jeg kender ikke produktet.
Avatar billede madsberg Juniormester
25. januar 2021 - 22:31 #9
Måske denne her: Strong USB Wifi-adapter AC 600Mbit til kr. 189,-