Avatar billede SFrede Juniormester
25. januar 2021 - 15:49 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

VBA udfyld celle, hvis et tal kan findes i andet ark

Jeg er meget ny i VBA verdenen, og prøver at finde ud af hvordan jeg laver en VBA som udfylder en celle betinget af en anden celle og et andet ark.

I Ark 1 kolonne D har jeg en række numre. For hver celle i kolonne D, skal den gå over i Ark 2 kolonne B og se om det nummer findes i den kolonne. Hvis det gør, skal den i Ark 1 i samme celle som den er nået til i kolonne D, men blot kolonne B udfylde et bestemt tal fx 100. Hvis ikke nummeret findes i ark 2, skal den i Ark 1 i samme celle som den er nået til i kolonne D, men blot kolonne B lade det stå som allerede står der.
Dette skal den gøre ind til den når til en celle i kolonne D som ikke er udfyldt.

Jeg håber der er en der kan hjælpe. Jeg er virkelig på begynder niveau, så jeg syntes ikke helt det jeg fandt på google kunne bruges til det jeg gerne ville - måske er det bare fordi jeg ikke kender nok til det endnu.
Avatar billede Jan K Ekspert
25. januar 2021 - 17:50 #1
Prøv med denne kode:

Sub Udfyld()
    Dim ende As String, ende2 As String

    ende1 = Range("d1").End(xlDown).Address
    ende2 = Sheets(2).Range("b1").End(xlDown).Address

    For Each c In Sheets(1).Range("d1:" & ende1).Cells
        For Each d In Sheets(2).Range("b1:" & ende2).Cells
            If c.Value = d.Value Then
                c.Offset(0, -2) = 100
            End If
        Next d
    Next c
End Sub
Avatar billede Jan K Ekspert
25. januar 2021 - 17:51 #2
Du skal stå i Ark1, når du afspiller den.
Avatar billede Jan K Ekspert
25. januar 2021 - 17:54 #3
Undskyldl du skal rette til Dim ende1 As Dtring i førsts linue.
Avatar billede Jan K Ekspert
25. januar 2021 - 18:00 #4
Og så gik det rigtigt godt

Dim ende1 As String

Mine fingre er for store til et telefontastatur 😁
Avatar billede SFrede Juniormester
26. januar 2021 - 08:26 #5
Det virker jo perfekt!
Tak for hjælpen. Jeg skal virkelig se at få kigget på VBA, for hvor kan det bare lette mange opgaver.

Mange tak for din hjælp
Avatar billede Jan K Ekspert
26. januar 2021 - 19:34 #6
Velbekomm3. Du kan evt. læse lidt om VBA her

http://kronsell.net/ExcelProgrammering.htm