Avatar billede itolde Mester
01. februar 2021 - 12:17 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Opgradering af hjemmesamlet computer

Goddag til alle Eksperter herinde :-)

Jeg er rådvild og håber på ekspertforslag.
Min gode, omkring 2 år gamle, hjemmesamlede, normalt lynhurtige pc er blevet utrolig langsom efter de sidste to Windowsopdateringer. Nuværende version: 2004.
For en ordens skyld: computeren renses månedlig for uønskede filer, brudte genveje, osv.

Hvad ville I anbefale at jeg bytter ud med så jeg får nogenlunde samme konfiguration? Mærkevarecomputere har ingen interesse.

Bundkort: MB Asus AM3+ M5A78L-M LX3
CPU: AMD FX 8350 Eight Core 4 GHz
RAM: 12 GB DDR3
PSU: 750 W
Jeg har altid foretrukket AMD og vil gerne fortsætte med det, men det er ikke et absolut krav.
Skal ikke bruges til vilde onlinespil (eller onlinespil i det hele taget), mest til billedbehandling og videoredigering.

På forhånd tak for hjælpen og venlig hilsen
itolde
Avatar billede kurt54 Ekspert
01. februar 2021 - 12:38 #1
De seneste windows opdateringer burde ikke ændre performance meget - jeg har ikke konstateret det. Kig efter flaskehalse når den er langsom (i jobliste).
Prøv med en nyinstalering evt med dualboot med den nuværende. Du skriver ikke om dit lager - en SSD til styresystemet hvis du ikke har det er umiddelbart den opgradering der virker mest oplagt fra min side.
Avatar billede INK Ekspert
01. februar 2021 - 13:37 #2
Seneste Windows 10 version er 20H2, så prøv evt. at opdatere. Enig med kurt54, at opdatering ikke betyder langsommere pc. Det må være noget andet.
Avatar billede itolde Mester
01. februar 2021 - 14:20 #3
Mange tak for svar, Kurt54 og ink :-)

Windows + nødvendige programmer har en 500 GB HD helt for sig selv . Alt andet ligger på en 3 TB separat HD.

Seneste installation af Windows skete den 24. oktober 2020. Netop for at sætte fart på systemet.

SSD har jeg prøvet nogle år tilbage. Var bestemt ikke tilfreds med den. Det var ganske vist i SSD-barndommen, den største man kunne få dengang var på 250 GB. Nu bruger jeg den til at sikkerhedsgemme fotos på.

Jeg vil se om jeg kan få den seneste version Windows i løbet af dagen og vender tilbage når projektet er fuldført.
Avatar billede kulawig Professor
01. februar 2021 - 15:44 #4
din pc har ok specifikationer, men en SSD til styre systemet ville gøre underværker

mvh
Avatar billede kurtba Ekspert
01. februar 2021 - 22:14 #5
Prøv at kigge på computerens brug af resourcer. Noget kunne tyde på, at et eller andet stjæler af dem.
Kig i din jobliste og se hvad cpu forbruget er.  Tryk på ctrl+alt+del så kan du få fat i joblisten. Kan du ikke se alt, så tryk lige på "Flere oplysninger".
Avatar billede itolde Mester
02. februar 2021 - 08:36 #6
Godmorgen :-)

Pc'en er opdateret til 20H2. Ingen umiddelbar forbedring, men jeg vil dog ikke helt afvise at opdateringen har givet en vis effekt. Det vil jeg vide mere om når jeg har haft tid til at starte/stoppe et par gange.

Joblisten er ren, kun enkelte ting er i gang. På nær tre-fire baggrundsprocesser med et CPU-forbrug på 0,6-0,8% hver, viser alle de andre 0%. Sådan så den også ud før opdateringen.

Forslaget med SSD vil jeg tænke nærmere over - rent umiddelbart er jeg ikke helt varm på tanken.

Tusind tak for jeres tid. Venter med at lukke til senere i dag.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
02. februar 2021 - 08:52 #7
Jeg synes også at en SSD lyder som det nemmeste forslag. Er du utilfreds med den, så kan den altid bruges med nyt hardware.
Avatar billede itolde Mester
03. februar 2021 - 12:14 #8
Dav igen.

Desværre - ingen forbedring, alt er som før seneste opdatering. :'-(

Joblisten er nærmest arbejdsløs.
Jeg tror stadig at hardwaren er for gammeldags til den nyeste Windowsversion.

Tak for jeres tid - jeg må i gang med at søge råd angående udskift af komponenter andetsteds.

Venlig hilsen
itolde (80 år)
Avatar billede itolde Mester
07. februar 2021 - 09:10 #9
Jeg er muligvis for gammel og forkalket - men kan ikke se hvordan skærmen skulle have indflydelse på sagen ....

Min skærm er en 27" buet Philips, købt sidst i april 2020.