Avatar billede milter Ekspert
01. februar 2021 - 20:03 Der er 18 kommentarer

Brexit- told og moms?

Er der nogen af jer, der har erfaringer med køb via nettet fra England eller andre dele af UK efter 1. januar mht. told og moms?

Jeg tænker udelukkende på køb, som overstiger 80 kr. mht. beregning af moms og køb, som overstiger 1150 kr. mht. beregning af told.

Linket herunder viser, hvordan det burde fungere, men hvordan er jeres personlige erfaringer, f.eks. mht. foto- eller PC-udstyr?

https://skat.dk/skat.aspx?oid=14028
Avatar billede claes57 Ekspert
01. februar 2021 - 20:16 #1
prøv amazon.de i stedet - den kan også køre på engelsk.
Avatar billede ebea Ekspert
01. februar 2021 - 20:22 #2
Jeg har tidligere haft kigget på netop dette "syge" problem, efter Brexit.
Den største hurdle nu, er diskussionen omkring Told, og hvilke varer som er omfattet. Og det kan ende op med en evig lang diskussion med Skat her i Danmark.
Der er vel egentlig kun at sige, at i et afgifts hærget land som Danmark, da er alt simpelthen besværligt ud over alle grænser, netop fordi vi har nogle fuldstændig absurde told sats beregninger.

Hvis ikke du har været inde hos Skat, og i detaljer studere hvor mange afarter af varer som egentlig er belagt med told, så skulle du unde dis selv det. Det skriger næsten til himlen, når man løber listerne igennem. Alene bureaukratiet for at holde hele det cirkus i gang, er enormt.

Så med handel fra England, har jeg personligt skippet det, netop for at undgå en efterfølgende lang sag med Skat.
Avatar billede Erik K Ekspert
01. februar 2021 - 20:22 #3
Jeg har ingen personlig erfaring, men lige netop med foto- og PC-udstyr bør man nok undersøge toldsatsen før man bestiller.
Der er nok ikke ret meget af netop den slags varer der produceres i GB eller forædles i tilstrækkelig grad til at opnå GB oprindelse.
Avatar billede Erik K Ekspert
01. februar 2021 - 20:43 #4
ebea
quote "Der er vel egentlig kun at sige, at i et afgifts hærget land som Danmark, da er alt simpelthen besværligt ud over alle grænser, netop fordi vi har nogle fuldstændig absurde told sats beregninger." unquote

Det har absolute intet at gøre med om vi i DK er afgiftsplagede eller ej - ganske simpelt fordi det ikke er noget, der besluttes i DK.

Det er fælles toldsatser i hele EU, så det gælder også for lande, der er mindre afgiftsplagede, som der nok ikke findes mange af.

Alle handelsområder, som f. eks. EU, GB eller USA har toldsatser ( der kan være anderledes end dem i EU), der er opdelt på samme måde for alle varearter, da det aftales i WHO
Avatar billede claes57 Ekspert
01. februar 2021 - 20:53 #5
#4 hvis du læser lister over varer og toldsatser igennem, så vil du kunne placere din vare i 2-3 grupper/satser, og told vil alligevel hævde, at du skulle have brugt gruppe 4, og så får du en bøde oveni for at angive forkert.
Det er et dybt tåbeligt og umuligt system.
Avatar billede milter Ekspert
01. februar 2021 - 21:02 #6
Hej alle.
Tak for kommentarerne. Jeg spørger selvfølgelig kun, fordi min egen erfaring har lært mig, at mht. den slags varer, så fandtes der tidligere (før brexit 1. januar) adskillige engelske websider, som kunne levere varerne så meget billigere, at jeg var villig til at købe gennem dem i stedet for gennem vores egne danske webbutikker.

@claes57.
Mine egne erfaringer fortæller mig, at priser hos amazon.de ikke er billigere end på amazon.uk eller (førhen) direkte hos websider som f.eks. https://www.rhinocamera.dk/ eller lignende steder. De fleste af den slags sider hører reelt  hjemme i Gibraltar eller lignende steder.

@ ebea #2 og Erik K #3
Det er netop pga. overvejelser som jeres, at jeg spørger :-)
Avatar billede Erik K Ekspert
01. februar 2021 - 21:08 #7
#5
1. placering i varegruppe kan ikke tolkes, men er et spørgsmål om at læse og forstå reglerne :-)
2. Hvis du overlader toldbehandlingen til transportøren får du ingen bøde. De kender tarifering ind og ud og hvis de skulle fejle, så er det dem der straffes.
3. Om det er tåbeligt og umuligt afhænger jo af, hvilken erfaring man har med tarifering. Har selv arbejdet med det i mange år, så ingen problem for mig.
4. Opdeling i varearter med præcise krav til hvert enkelt nummer er desværre nødvendig, når de skal kunne bruges i hele verden til meget differerende toldsatser, alt efter hvilke varer de enkelte lande/handelsområder vil beskytte sig i mod.
Avatar billede ebea Ekspert
01. februar 2021 - 21:16 #8
#7 - Det du skriver, understreger jo netop min pointe med, at vi her i Danmark (uanset om regler så er harmoniserede, eller ej) har nogle absurde toldregler. At en transportør  overtager arbejdet for en selv, er jo fint nok, og for de fleste nok det nemmeste (Bruges bl.a. af Amazon, og stemmer næsten altid, uden at man som person faktisk ved om afregningen er korrekt).

Og jeg oplever da selv, at når jeg får pakker fra f.eks USA, eller Kina, at told er lidt et skud fra hoften, og ikke altid helt korrekt afregnet.

Men stadig vil jeg sige til OP, at med Englands Brexit situation, er det ikke til danskeres fordel, at handle på nettet der.
Avatar billede Erik K Ekspert
01. februar 2021 - 21:21 #9
#6 milter
ja, der vil være en del engelske webshops (og ikke kun dem) der mister omsætning på grund af dette, for det gælder jo for handel med all EU-lande og ikke kun lille Danmark.
Mange vil nok alene p.g.a. usikkerheden omkring told fravælge køb fra engelske webshops.
Reglerne omkring told gælder ikke kun for webhandel men også mellem virksomheder og det fordyrer jo varen, hvis ikke den har engelsk oprindelse.

Desværre "glemte" The Brexiteers nok at fortælle den slags ting inden valget om medlemsskabet.
Avatar billede milter Ekspert
01. februar 2021 - 21:27 #10
@ Erik K.
Du lyder til at have lidt erfaring med det her emne. Du skriver: "Der er nok ikke ret meget af netop den slags varer der produceres i GB eller forædles i tilstrækkelig grad til at opnå GB oprindelse", og det er netop den tekst, jeg har bidt mærke i ved læsning af reglerne fra skat.dk.

Jeg har tidligere (før 1. januar) købt både PC- og fotoudstyr gennem engelske websider, som, så vidt jeg har fundet ud af, fik delene fra andre lande. Ingen AMD- eller Nikondele bliver, mig bekendt, fremstillet eller forædlet i  EU eller UK, så hvordan ...?
Avatar billede Erik K Ekspert
01. februar 2021 - 21:27 #11
#8
"Det du skriver, understreger jo netop min pointe med, at vi her i Danmark (uanset om regler så er harmoniserede, eller ej) har nogle absurde toldregler."

Du skriver igen - at vi her i Danmark.....

Tariferingsopdelingen er ens over hele Verden, da det vedtages i WHO. Opdelingen er den samme for en amerikaner, der køber varer i udlandet.
Avatar billede milter Ekspert
01. februar 2021 - 21:32 #12
Tilføjelse til mit indlæg #10.

Eller er det noget, man helst ikke skal snakke alt for meget om .... :-)
Avatar billede ebea Ekspert
01. februar 2021 - 21:44 #13
#11 - ja, jeg skriver det igen, fordi vi HAR absurde toldregler, uanset hvor de er vedtaget og besluttet. Derfor skal vi også leve med de absurde regler her. Ingen har endnu ændret ved det faktum, eller kunne blive enige om at ændre det.
Avatar billede Erik K Ekspert
01. februar 2021 - 23:11 #14
Milter - ja, 47 år med international transport og tilhørende dokumenter omkring told og moms i forskellige sammenhænge giver da lidt indsigt og forståelse af reglerne :-)

Før Brexit var told ikke noget problem for danskere, der købte varer i GB. For køber var det ligegyldigt, hvilken oprindelse varen havde og det var helt legalt og efter reglerne, så det kan man skam snakke om, alt det man lyster uden at få problemer.

Hvis varen kom fra et ikke-EU-land, blev told opkrævet ved grænseoverskridelse til EU, d.v.s. at den engelske sælger kun kunne sælge den i GB og til andre EU-lande efter at tolden var betalt. Så derfor havde oprindelse ingen betydning for køber i DK.

Efter Brexit kan man stadig købe varer med og uden GB oprindelse via deres webshops, men nu skal køber bevise, at varen har GB oprindelse for at slippe for toldbetaling, medmindre den er toldfri uanset.
D.v.s. at man skal sikre sig, at sælger kan og vil afgive en erklæring om at varen har GB oprindelse. Det er næsten eneste måde man over for Skat kan bevise, at der skal være toldfrihed.
Der er ikke nødvendigvis told på alle varer uden GB oprindelse. Det afhænger af oprindelsesland og vareart og det er da lidt af en jungle, når man ikke er vant til at arbejde med det.
Hvis man finder ud af, at en vare, man ønsker at købe, har den rette oprindelse og varetarif til at den er toldfri, er det vigtigt, at man får et "certificate of origin" med fra den engelske sælger.
På den måde kan det sagtens være, at du kan finde foto- og PC-udstyr i GB, hvor der ikke skal betales told, også uden GB oprindelse.
Det er et omfattende emne og svært at skrive kort, så jeg slutter her, men har du mere specifikke spørgsmål er du velkommen.
Avatar billede Erik K Ekspert
01. februar 2021 - 23:31 #15
#13 ebea
"Ingen har endnu ændret ved det faktum, eller kunne blive enige om at ændre det."

Det er meget vanskeligt at blive enige med ca 200 landes regeringer.

Du kan tro, der sker ændringer - hele tiden, men reglerne bliver sjældent mindre komplicerede, men hensigten er ikke, at de uden videre skal forstås af alle, men at få præcise beskrivelser

De er nu ikke så absurde endda, når man betænker, hvor mange forskellige varer, der findes og hvor mange lande, der med reglerne kan opbygge ensartede beskyttelsestoldsatser, som kan forstås uden tvivl i alle andre dele af Verden.

Men vi er enige om, at det er et omfattende værk, som ikke er nem at gennemskue for andre end dem med kendskab til opbygningen af reglerne. Sådan er det jo med mange regler og love....
Avatar billede Erik K Ekspert
02. februar 2021 - 19:58 #16
Lige en rettelse til mine svar #4 og 11
Jeg har angivet, at det er i WHO, varenummereringen aftales og det er selvfølgelig ikke rigtigt - de vil nok betakke sig for at blive blandet ind i dette.
En simpel tanketorsk.....

Varenumrene kommer fra WCO
Avatar billede milter Ekspert
02. februar 2021 - 20:07 #17
Jeg lader spørgsmålet stå åbent lidt endnu for at se, om der dukker kommentarer op fra brugere, som har personlige erfaringer med køb fra engelske websider siden 1. januar.

Tak for alle kommentarer, som bare bekræfter min egen mistanke om, at ingen indtil nu ved, hvor vi står.
Avatar billede Erik K Ekspert
02. februar 2021 - 20:16 #18
God ide. Bliver spændende men meget svært at sammenligne erfaringer, da der er så mange muligheder og variationer i indkøb.

Vi ved nu godt, hvor vi står og reglerne bliver ikke klarere end de er nu - desværre.