Avatar billede pjatmail Mester
02. februar 2021 - 21:04 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvor hurtigt kan mit netværkskort arbejde

Altså hvordan finder jeg ud af hvad mit netværkskort kan håndtere af internet forbindelse. Fibia siger det kun kan trække en 100/100 - men jeg betaler for en 200.
Kortet hedder realtek mbe ........
Avatar billede kurtba Ekspert
02. februar 2021 - 22:15 #1
Dit netværkskort må hedde noget andet. Søgning på det oplyste giver ingenting. Der plejer også at være et meget længere navn med tal osv.
Højreklik på Start og vælg Enhedshåndtering. Under enhedshåndtering kan du finde netværkskort. Åben netværkskort og se hvad navn kortet har der.
Avatar billede pjatmail Mester
03. februar 2021 - 07:11 #2
Det jeg umiddelbart kan finde af navn er dette:
realtek pcie gbe family controller
Ingen tal som indikerer hastighed!
Avatar billede kurtba Ekspert
03. februar 2021 - 09:51 #3
OK - det er navnet på driveren, og den kan bruges til forskellige kort, så det hjælper ikke umiddelbart.
Nu ved jeg ikke hvor gammel din pc er, men det er da efterhånden flere år siden, at det blev standard at understøtte gigabit = 1000
Men her er 2 andre metoder som skulle vise mulig hastighed:
Gå i
Indstillinger
Netværk og internet
Status til venstre
Egenskaber ovre til højre
Et stykke ned kan man se forbindelseshastighed

I stedet for egenskaber kan man også lidt længere nede vælge
Vis egenskaber for hardware og forbindelser
Der kan  man også se netkortets hastighed.

Anden mulighed
Kontrolpanel
Netværk og delingscenter
Rediger indstillinger for netværkskort
Så dobbeltklikker du på din ethernet forbindelse
Så kommer en boks frem, hvor du bl.a. kan se netkortets hastighed

Det burde være nok.
Ellers skal vi vide, hvilket motherboard der sidder i din pc. Hvis du ikke ved det eller umiddelbart kan finde ud af det, så hent et gratisprogram, som hedder Speccy
https://www.ccleaner.com/speccy
vælg gratisversionen. Installer og kør programmet, så vil det vise, hvilket bundkort du har.
Så leder man efter manualen til motherboardet og i den står der så, hvilket netværkskort der er på motherboardet, samt normalt også hvilken hastighed det kan køre med.
Avatar billede pjatmail Mester
03. februar 2021 - 11:41 #4
Der var noget arbejde med når jeg kommer hjem igen.
Avatar billede pjatmail Mester
03. februar 2021 - 17:35 #5
Kurtba - der var banko! Forbindelses hastighed på kortet er 100/100 hvilket jeg går ud fra betyder at den hjælpsomme Fibia supporter har ret i at mit grej ikke kan trække en hurtigere forbindelse pt.
Mange tak for hjælpen :o)