Avatar billede Mikael Ekspert
04. februar 2021 - 16:42 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Laptop batteri via E-bay

Jeg har i dag modtaget et bestilt/købt Labtop batteri.
Købt via E-bay fra Hollandsk sælger/afsender. (Iflg. label på pakken)
Batteriet er det bestilte og fungere som forventet.
PS!! Jeg er IKKE blevet opkrævet moms og gebyr for den samlet pris på ca. 180 Ddk.

Men nu er jeg nysgerrig, for på pakken er der påsat en lille gul mærkat. ;)

Teksten (på Engelsk):
"Goods not fulfilling the conditions laid down in Articles 28 and 29 of the Treaty on functioning of the Europe an Union"

Oversat:
"Varer, der ikke opfylder betingelserne i traktatens artikel 28 og 29 om, hvordan Europa og Unionen fungerer"

Jeg har googlet teksten, men kan ikke helt gennemskue meningen ??
Avatar billede eurositi Ekspert
04. februar 2021 - 17:36 #1
Avatar billede Mikael Ekspert
04. februar 2021 - 17:52 #2
#1  Takker.. Lige den havde jeg ikke set.. Men noget tilsvarende ;)

Måske er jeg bare "fatsvag" i dag ?? Men forstår stadig ikke 2 ting.

1. At der står, at varen IKKE overholder artikkel 28 og 29.

2. Den er jo købt og betalt fra EU land.. (Holland)  Ikke 3 land. ??
Avatar billede eurositi Ekspert
04. februar 2021 - 18:03 #3
Når jeg læser det sidste afsnit: "Update: adding to the article a valuable guest comment by Disqus user Jeffrey Zhang"

In fact, this label usually appears on parcels transiting through a third EU country. For example,the PostNL’s parcels,Usually mainland Chinese sellers will ship the goods to the PostNL agency in Hong Kong,and then the goods will ship to Netherlands,
However, the Dutch customs will not process these packages, but send them directly to the destination EU countries.Only PostNL knows that this package is from Hongkong China actually,The customs of other EU countries can only see that this package was shipped from the Netherlands,(For example, I have a parcel like this whose destination is France,When I track this package on the website la poste (French Post ),The tracking information will only appear after the package arrives in the Netherlands, and it will show that the package was sent from the Netherlands) This is why PostNL will put this label on the package to remind other EU customs that although this package is sent from the Netherlands, the Dutch customs does not impose tax on it, the package should not be regarded as goods within the EU

... Så er det PostNord, som ud fra varens oplyste værdi skal vurdere, om varen (som er sendt fra f.eks. Kina/HongKong) er omfattet af toldregler. Nederland er jo bare transitlandet - og mærkaten er derfor tiltænkt postvæsnet i destinationslandet, da transitlandet jo ikke skal opkræve evt. told.

Hvis ikke der er påløbet ekstra told, må det være fordi, varens pris er under bagatelgrænsen.
Avatar billede Mikael Ekspert
04. februar 2021 - 18:25 #4
#3 Se det gav mening.. Faktisk kunne jeg på annoncen på E-bay ikke se HVOR sælgeren/batteriet var "hjemmehørende"
Så tog chancen ;)

Kan se at varen iflg. sælger/labels er sat til 7 $.. Så ikke helt "pænt"..
Avatar billede milter Ekspert
04. februar 2021 - 18:44 #5
Jeg håber ikke, mit indlæg vil blive opfattet som spam, men prøv at kigge på mit spørgsmål her:

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1036203
Avatar billede Mikael Ekspert
04. februar 2021 - 18:48 #6
#5 Ser det ikke som spam..

Faktisk dukkede der et sted op en dag, at NU var England 3 land ;)
Avatar billede Erik K Ekspert
04. februar 2021 - 23:28 #7
Det er helt klart svindel for at omgå vore regler, at værdien er sat så lavt, men det er mit indtryk, at man kan få kineserne til at skrive lige den vareværdi køber ønsker.

Et enkelt tilfælde er i småtingsafdelingen, men der kommer mange millioner pakker ind i EU fra Kina hvert år, og så bliver der jo tale om rigtigt mange penge.

Nu er dit tilfælde ikke så grelt, fordi der først påløber told ved en vareværdi incl. fragt på kr 1150,- og derover, men der skulle have været betalt moms (og ekspeditionsgebyr) når vareværdi incl fragt overstiger kr. 80,-
Ved at sætte værdien til $ 7 vil beløbet holde sig under kr. 80,- selv om man lægger portoen oven i.

Det kan være svært for Postnord/skat at vurdere, men lovligt er det ikke.

Du har været heldig denne gang, men regn ikke med at det fortsætter.

Portoreglerne, der favoriserer Kina, skulle have været ændret 1. januar i år, men ikke alle lande i EU var klar til det. Nu bliver det måske 1. juli, .
Dette øger porto/fragt, så vareværdi skal være meget lav før der ikke skal betales moms.
Den lave porto skyldes at Kina har været betragtet som U-land og derfor er deres handel blevet subsidieret med bl.a. lav betaling til de europæiske postvæsener for at levere pakkerne til kunderne. I Danmark får postvæsenet kr 5,- per pakke fra kinserne til omdeling. Man kan ikke lave meget for 5,-
Avatar billede Mikael Ekspert
05. februar 2021 - 08:01 #8
#7.. Ja men du har da ret langt hen ad vejen Erik.
Men lige omkring værdien på 7 $, så ser jeg intet problem i dette tilfælde.

For selvom, at batteriet oprindeligt kommer fra Kina (Det gør de fleste jo), så er det bestemt ikke unormalt, at den slags vare har en fysisk legal "mellemstation" i EU (her Holland). Prisen er derfor ofte også tydeligvis højere, end ved et direkte Kina køb.
Bl.a. fordi, "Hollænderen" selv afregner EU told/moms ved Kina importen.

Der er på den label  intet som antyder, at batteriet er sendt direkte fra Kina, men med fiktiv Hollandsk sælger/ afsender.

Så om værdien er sat til 7 $ eller 50 $ påvirker jo ikke fakta om, at varen ikke pålægges evt. moms og gebyr, når der er tale om handel indenfor EU.
Avatar billede Erik K Ekspert
05. februar 2021 - 12:43 #9
Nej, hvis pakken er sendt fra NL er alt som det skal være.
Havde bare af de andre indlæg fået opfattelsen af at varen var sendt fra Kina.

Det sker ofte ved køb på bugten og webshops at varen sendes fra et andet land end sælgers hjemland. Sendes varen fra tredje lande, kan man jo få sig en grim overraskelse.
Avatar billede Erik K Ekspert
06. februar 2021 - 17:39 #10
Jeg fik blandet to forskellige ting i svar #7

Portoreguleringen er allerede påbegyndt i 2020 og vil være helt gennemført i 2025, så Postnord til den tid kan kræve 70% af den gældende takst for indenrigsforsendelser fra det kinesiske postvæsen. Dette vil hen ad vejen forhøje portoudgiften tilsvarende.

Det der ændres 1. juli 2021 er, at momsfrihed for forsendelser med en værdi under kr. 80,- bortfalder, så der fremadrettet skal betales moms også for pakker med lavere værdi.