Avatar billede ltp Juniormester
04. februar 2021 - 23:44 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Sortering af data

Hej
Jeg har en masse data stående:
I kolonne A står der en masse navne, hvor samme navn kan optræde flere gange
I kolonne B står der en række kurser ud fra hver enkel person.
En person optræder hver gang han har et nyt kursus, og kan derved optræde mange gange i kolonne A.

Nu vil jeg gerne lave et ark hvor:
Personernes navne står listet én gang i kolonne A
I celle B1 står kursus 1, i celle C1 står kursus 2 osv…

Jeg vil gerne have delt data ud så:
Hvis en person har modtaget kursus 1 sættes et kryds ud fra personen i kolonne B
Hvis en person har modtaget kursus 2 sættes et kryds ud fra personen i kolonne C
Osv….

Hvordan laver jeg nemmest denne øvelse?
Avatar billede jens48 Ekspert
05. februar 2021 - 00:44 #1
Prøv med denne makro

Sub Flyt()
Dim LastRow, x, y, Col, Rk As Long
y = 2
LastRow = Worksheets("Sheet1").Range("A65536").End(xlUp).Row
For x = 2 To LastRow
If WorksheetFunction.CountIf(Worksheets("Sheet2").Range("A:A"), Cells(x, 1)) = 0 Then
Cells(x, 1).Copy Destination:=Worksheets("Sheet2").Cells(y, 1)
y = y + 1
End If
Col = WorksheetFunction.Match(Cells(x, 2), Worksheets("Sheet2").Range("1:1"), 0)
Rk = WorksheetFunction.Match(Cells(x, 1), Worksheets("Sheet2").Range("A:A"), 0)
Worksheets("Sheet2").Cells(Rk, Col) = "X"
Next
End Sub
Avatar billede kim1a Ekspert
05. februar 2021 - 08:03 #2
Kunne en pivot ikke skabe det?

Navne som rækker, kursus som kolonne og count of kursus som værdi.
Avatar billede Daffodil Professor
05. februar 2021 - 12:09 #3
For at få et retvisende resultat bør du oprette en ekstra kolonne der giver det enkelte navn en unik ident. Et navn kan jo egentligt tilhøre to forskellige personer og det tager ovennævnte løsninger ikke højde for.

Det letteste vil være en pivot som beskrevet i #2
Avatar billede jens48 Ekspert
05. februar 2021 - 12:55 #4
Blot en kommentar til #3. Jeg har i min makro som en selvfølge antaget at der er så meget datadiciplin at navnene er unikke.