Avatar billede L&N Praktikant
10. februar 2021 - 09:26 Der er 5 kommentarer

Skabelon

Hvordan laver jeg en skabelon i word (hele siden).
Ligesom i excel hvor ''ligningen'' ligger gemt inde på kolonnen.
Jeg har brug for at lave word-skabelon (usynligt på papiret), hvor jeg fører en hel tekst over, som så automatisk bliver rettet til ind i skabelonen.
10. februar 2021 - 10:03 #1
Hej L&N
I bund og grund kan du gemme alle dokumenter som skabeloner.

Du kan se her hvordan du gør:
https://support.microsoft.com/da-dk/office/oprette-en-skabelon-86a1d089-5ae2-4d53-9042-1191bce57deb

Hvad du præcist mener med "rettet ind" er jeg lidt i tvivl om. Det kan være mange forskellige ting.
Men inden du gemmer dokumentet som skabelon skal du oprette / vælge layout f.eks. sidetal, skriftstype, margen osv. Du kan også indsætte tekst og grafik der går igen hver gang f.eks. logo eller forfatter.

I Word kan du også
¤ klikke på søgefeltet i Titellinjen (eller trykker ALT+Q)
¤ skrive <skabelon>
Så får du vist funktioner og link til yderligere hjælp.

***************************************
Jeg har regnet med at du har 2016 (Microsoft 365 / Office 365). Hvis du har tidligere udgaver er det samme fremgangsmåde men tingene hedder noget andet. Og du har ikke søgefunktionen.

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen
Praktisk IT
Avatar billede L&N Praktikant
10. februar 2021 - 14:53 #2
Tak for svar Birthe

Jeg har modtaget forskellige dokumenter, som skal rettes i tekstformat, skrifttype, overskrift, linjemellemrum osv.

Så vil jeg gerne lave et word dokument, hvor jeg kan kopier alt den tekst, som nu skal rettes, over i det nye word dokument, som så skal fungere som skabelon og ændre det hele for mig.
Håber det er forklaret bedre og at du kan hjælpe :)
11. februar 2021 - 09:13 #3
Hej L&N
ja, så er du på rette spor.
Opret en skabelon hvor du har formaterne rigtigt (afsnit, typografier m.v.)
Åbn et nyt dokument fra skabelonen
Vælg Fanen Indsæt --> Menuen Objekt --> knappen Indsæt tekst fra fil....
Udpeg dokumentet og sæt det ind
......
KRYDS FINGRE for at forfatteren af dokumentet har brugt typografier m.v. og ikke har ændret formatet direkte på teksten - karakterformatering (som f.eks. en overskrift der er markeret og valgt fed & større punkt) vil overrule dine settings.
Gå dokumentet efter.

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen
Avatar billede L&N Praktikant
11. februar 2021 - 10:45 #4
Hej Birthe

Tak, det har jeg gjort nu.

Men jeg har stadig ikke helt forstået hvordan jeg skaber selve skabelonen, sådan som jeg gerne vil have at den skal se ud.
Som jeg kan se det, så skal jeg vælge en skabelon som allerede eksisterer i forvejen?
Eller er jeg helt galt på den?
11. februar 2021 - 11:16 #5
Hej L&N
Du opretter en skabelon ved at:
Åbn nyt dokument (eller et dokument der ligner den skabelon du vil have)
tilret dokumentet som du vil have skabelonen ser ud
Vælg Filer --> Gem som --> navngiv og vælg Word skabelon (.dotx)  --> Vælg Gem

Skabeloner bliver som standard gemt i din brugerskabelonmappe og vises derefter under Filer --> Ny

Skærmbilleder m.v. finder du på den side som jeg linkede til i mit første svar.
Med venlig hilsen
Birthe Lauridsen