Avatar billede ErikHg Ekspert
10. februar 2021 - 11:57 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Problem med CD-R 800 MB - High Capacity 90 min.

Jeg har et problem, med at brænde CD-R 800 MB (High Capacity) 90 minutter
På computeren er installeret Windows 10 Pro 64 bit. Jeg har prøvet at brænde en CD-R 800 MB. Der er tale om en musik CD og filtypen er WAV. Jeg har programmet Magix Audio Lab 17 installeret, og dette kører meget fint med CD-R 700 MB (80 minutter).
Da der var installeret Windows 7 64 bit brændte jeg et par CD-R 800 MB uden problemer. Så galt kan min gamle Sony CD afspiller X505ES fra 1990´erne afspille disse uden problemer. Dengang var der tale om en CD-DVD brænder i computeren, men nu er der en CD-DVD-BD brænder installeret. Der kommer nu en fejl-meddelelse op om at kapaciteten er for stor, omkring et halv minut efter starten af brændingen.
Har nogen et bud på en løsning vil det glæde mig meget.
På forhånd tak.
Avatar billede KHN Guru
10. februar 2021 - 12:11 #1
I dette link kan du se hvilke operativ systemer Magix Audio Lab 17 understøttes af:
https://www.downloadcrew.com/article/19575/magix_audio_cleaning_lab_17_deluxe

Installering af ældre programmer/spil på windows 10:

Ved man på forhånd at et program/spil tidligere har kørt under et ældre Windows system kan man følge nedestående fremgangsmåde for at se om man kan få det til at køre under Windows 10 - men der er ingen garantier.

1) Højreklik på installationsfilen og venstreklik på Egenskaber.
2) Sæt hak i boksen foran: Fjern blokering.
3) Venstreklik på faneblad> Kompatibilitet.
4) Sæt hak i boksen foran: Kør dette program i Kompatibilitetstilstand for: Windows 7.
5) Er der et gult og blåt skjold på installationsfilen, så skal der også sættes hak i boksen foran: Kør dette program som administrator.
6) Derefter venstre dobbelt klik på installationsfilen for at starte installationen.
Avatar billede KHN Guru
10. februar 2021 - 12:24 #2
Så det du skal prøve hvis du har Magix Audio Lab 17 på CD/DVD er at fjerne den nuværende installation og geninstaller programmet igen ved at følge Installering af ældre programmer/spil på windows 10
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. februar 2021 - 12:44 #3
Takker for svaret. Jeg vil prøve at se om fremgangsmåden du beskriver i dit svar kan løse problemet. Jeg mente bare, at når programmet kører perfekt under Windows 10 med 700 GB CD-R så ville det også uden problemer kunne lade sig gøre med 800 GB CD-R, da det jo uden problemer lykkedes med Windows 7.
Under alle omstændigheder vender jeg tilbage, hvad enten det vil lykkes eller ej.

Mvh.
ErikHg
Avatar billede eurositi Ekspert
10. februar 2021 - 13:50 #4
I gamle dage, da jeg brændte CD'er, kunne jeg ikke bruge alle programmer til at brænde 800 mb-CD'er, hvis jeg ville brænde en CD med mere end 79:56 minutters musik.

Programmet skulle understøtte såkaldt "overburning". En lidt misvisende betegnelse, da det jo blot handler om at udnytte kapaciteten på mediet. Men en del software er desværre lavet ret tankeløst/ufleksibelt.

Måske er der en indstilling i dit program, som blot skal aktiveres?
Softwaren er desværre så kommerciel, så manualen ikke er offentligt tilgængelig, men du kan jo søge efter "800" eller "overburn" i den.
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. februar 2021 - 15:17 #5
Jeg kom til at tænke på at jeg har forgængeren for Magix Audio Cleaning Lab 17 nemlig Magix Audio Cleaning Lab 16 liggende på en installations CD. Efter at have afinstalleret Magix Audio Cleaning Lab 17 helt vha. IO bit Unlocker, installerede jeg Magix Audio Cleaning Lab 16. Da programmet var installeret, fandt jeg musikfilerne (WAV) frem og lagde dem ind. Derefter ilagde jeg en CD-R 800 MB 90 min. og klikkede på "Brænd CD". Tro det eller ej; brændingen gik lige så fint i gang, og den efterfølgende test som programmet kan sættes til at udføre viste nul fejl i optagelsen.👍
Som nævnt er der tale om en fysisk CD og ikke en downloadversion af Magix Audio Cleaning Lab 16. Derimod er  Magix Audio Cleaning Lab 17 en downloadversion. Ud af de 90 minutters spilletid på CD´en var der blevet brugt 89:49, altså var der kun sølle 11 sekunder tilbage. Programmet er fra 2010 og er kompatibelt med Win XP, Win Vista og Win 7. Nu vil jeg så prøve at gen-installere Magix Audio Cleaning Lab 17, og nøje følge anvisningen i #1.
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. februar 2021 - 16:00 #6
Nu har jeg installeret Magix Audio Cleaning Lab 17, og har efterfølgende fulgt vejledningen i #1. Jeg lagde derefter en CD-R 800 MB 90 min i skuffen og startede optagelen. Optagelsen gik i gang uden problemer, men dag brændingen næsten var færdig (omkring 4-5 minutter) kom en lyd efterfulgt af et vindue der poppede på med en fejl-meddelelse (se linket)

Konklusionen må være at det ældre program Magix Audio Cleaning Lab 16 godt kan bruges til at brænde CD-R 800 MB hvorimod det nyere Magix Audio Cleaning Lab 17 ikke kan. Jeg vil understrege at jeg ikke har justeret på noget vedr. Magix Audio Cleaning Lab 16. Men nu har jeg begge programmer installeret på maskinen så problemet må siges at være løst. Takker for jeres bidrag.👍
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. februar 2021 - 16:12 #7
Tilføjelse: Ved brænding der fejlede stoppede optagelsen der i alt var på 89:49 ved 88:39 altså 01:10 før slutningen. Efterfølgende prøvede jeg at afpille den fejlbrændte CD på min pc -  forunderligt nok kun den godt afspilles med uden det sidst minut og ti sekunder. Det samme gjaldt på min gamle Sony CD afspiller.😮
Avatar billede KHN Guru
10. februar 2021 - 17:10 #8
Tilføjelse til #1:
De filer og mapper der er på CD'en skal du kopier over i en mappe på skrivebordet du navngiver f.eks. install og dernæst finde installationsfilen (setup.exe eller install.exe) og følge anvisningen i #1.
HUSK at din pc skal vise alle skjulte filer og mapper så de også kommer med over i install mappen - dette gøres for at kunne ændre kompatibilitetstilstanden, samt evt. kør som administrator da der ikke kan skrives denne ændring til CD'en.
Avatar billede eurositi Ekspert
10. februar 2021 - 17:29 #9
Hvor mange minutter og sekunders musik, der eksakt kan presses ind på sådanne CD-R'er, afhænger nok af mærket. Jeg fik dengang lov til at brænde næsten 94 minutters musik på en såkaldt 800 mb-CD.

Der findes mig bekendt også diske på 900 mb, som i givet fald burde kunne rumme omkring 100 minutters musik i CD-kvalitet.
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. februar 2021 - 18:36 #10
#9 Ja det er helt rigtigt - jeg har været inde på nettet, og der var netop 900 MB diske og ganske rigtigt 100 minutters musik. Om disse så også kan brændes vha. Magix programmet ved jeg naturligvis ikke, og heller ikke om min gamle Sony CD afspiller vil acceptere en sådan disk.
Jeg glemte også at sætte et link ind der viser fejlbeskeden der poppede op.

https://ibb.co/HpVCxrV

Jeg ville godt have fat i nogle CD-R 800 MB men de skal være printbare, da jeg har en Canon inkjet printer der er i stand til at printe direkte på diskene. Jeg har ledt lidt på nettet, og sandt og et sted. Det var i Storbritanien men de leverer i hertil😞
Avatar billede KHN Guru
10. februar 2021 - 18:41 #11
En anbefaling herfra - brænd CD/DVD'er med laveste hastighed for at undgå skrivefejl.
Som et ordsprog siger: hastværk er lastværk.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. februar 2021 - 19:10 #12
#11 Ja generelt altid lav hastighed. Det er kun så kort tid brænderen kan køre på fuld fart da programmet langsomt vil køre op og også ned igen i slutningen af brændingen.
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. februar 2021 - 19:20 #13
Der er i programmet mulighed for at vælge forskelige hastigheder: 1, 2, 4, 8, 16, 24, 32, 48 og 52 gange hastighed. Normalt står den forud angivne hastighed ved 48 eller 52, men jeg anvender 24 eller 32 og resultatet bliver perfekt.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. februar 2021 - 19:22 #14
Tror ikke min brænder går op på 52X. Mener jeg plejer at bruge 16X når jeg brænder.
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. februar 2021 - 19:34 #15
Det er i programmet der står 52x. Men det afhænger også af hvilket mærke CD´en er.
Oftest står der 48 som maksimum. Men jeg er helt med på, at det er bedre med lav hastighed under brændingen.