Avatar billede Erik R Mester
13. februar 2021 - 08:13 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kan jeg tilslutte flere skærme til én udgang (Hdmi eller DVI)

I min arbejdscomputer (stationær, 4 år gammel) sidder et skærmkort med 2 udgange (Hdmi og DVI)
Skærmkortet hedder PCI-E Gigabyte GT740 OC 1GB. Computeren bruger Windows 10 home, version 1909
Gennem nogen tid har jeg vænnet mig til at bruge 2 skærme , og jeg finder det meget nyttigt at kunne arbejde med flere dokumenter på et udvidet skrivebord
Nu overvejer jeg at tilslutte yderligere en skærm (skærmene skal ikke klone/kopiere samme billede- de skal vise hver deres udvidelse af skrivebordet.)
Kan jeg tilslutte 2 skærme til samme udgang? (jeg antager at svaret er nej)
Jeg tror ikke at anførte skærmkort understøtter flere end 2 skærme. Bør/kan jeg købe et nyt skærmkort, som understøtter 3 skærme, eller kan jeg købe et ekstra skærmkort - og bruge begge skærmkort og alle 3 skærme til udvidet skrivebord.
Min computer bruges meget til kontorarbejde, videomøder, planlægning af undervisning, etc - men aldrig til spil. Jeg betaler gerne for det udstyr jeg har brug for, men af hensyn til ressourceforbrug og økonomi vil jeg helst undgå at købe udstyr som jeg ikke har brug for.
Mvh Erik
Avatar billede CRKrogh Ekspert
13. februar 2021 - 11:57 #1
Nej - en skærm til et stik. Det er også grunden til at du ser grafikkort, der kan håndtere flere skærme, også har en del forskellige tilslutninger.
Med det sagt, så kan stort set hvad som helst bruges, hvis det "kun" handler om kontorarbejde. Det er gaming, der trækker tænder ud.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. februar 2021 - 14:48 #2
Ingen regel uden undtagelse. Er der display Port, og understøttelse i både grafikkort og skærme for Daisy chain, kan flere skærme sættes i serie ud fra samme Port på grafikkortet.
Avatar billede Erik R Mester
14. februar 2021 - 18:22 #3
Tak til CRKrogh og Ole Madsen for oplysende svar

Her følger et supplerende spørgsmål:
På computerens bagside er ud over videokortets udgange også nogle porte som vist er en del af bundkortet; bl.a. er der en hdmi-port.
Jeg prøvede at tilslutte den 3 skærm til bundkortets HDMI-udgang. Windows registrerede 3 skærme, men der kom dog kun billede på skærmen som er forbundet til Grafikkortets DVI-port.
De 2 andre skærme som var  forbundet til HDMI-porte på grafikkort og bundkort viste ikke noget billede.
Burde det være muligt for mig at få billede på alle tre skærme ved brug af de to porte på grafikkortet & den "medfødte" hdmi-port?
På forhånd tak for svar.
Erik
Avatar billede nfssister Forsker
14. februar 2021 - 18:45 #4
Nej - og så måske ja - hvis du sætter et grafikkort i en PC i dag, så slukker den for det onboard grafikkort på bundkortet. Der findes dog nogle MEGET FÅ bundkort der kan dette. Men de er ikke udbredte.

Så hvis dit grafikkort kun har 2 porte, så kan det også kun køre med 2 skærme - typisk skal du op i større kort, f.eks, 1050, 2050 og 3050 alt efter hvilken serie ved f.eks. nVidia du vælger. f.eks. 1030 har kun 2 udgange (HDMI og DVI).
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. februar 2021 - 20:24 #6
Start med at se i BIOS. Det er ofte at man kan aktivere onboard grafikkort her, selv med eksternt grafikkort.

Kan du ikke, kan du nøjes med at købe endnu et grafikkort med det antal porte du skal bruge. Det kan sagtens være flere aktive grafikkort i maskinen

Usb grafikkort er også en mulighed, men de er også ofte kilde til fejl.
Avatar billede Erik R Mester
19. februar 2021 - 02:17 #7
Tak til CRKrogh, ole_madsen, nfssister og kurt54 for at dele ud af jeres viden - og bidrage til bedre ressourceudnyttelse :-)
Det har taget mig nogle dage at afprøve de foreslåede muligheder; det er nu lykkedes at tilslutte 23 skærme til min computer og dermed forlænge dens levetid.
Venlig hilsen
Erik R
Avatar billede Erik R Mester
19. februar 2021 - 02:19 #8
3 skærme - ikke 23