Avatar billede EnnyB Praktikant
17. februar 2021 - 10:26 Der er 5 kommentarer

Kabling mellem fiberboks og router

Jeg har lidt problemer med at få min el-installatør til at forstå, hvad jeg beder ham om, så jeg vil lige sikre mig, at det rent faktisk kan lade sig gøre.
Scenarie:
Min udbyder af fibernet installerer en fiberboks i mit teknikskab. Da jeg gerne vil have min wi-fi-router placeret et centralt sted i huset, har jeg bedt el-installatøren om at trække et PDS-kabel (Ethernet) fra teknikskabet til min stue. Den ene ende af PDS-kablet bliver så koblet til fiberboksen og den anden ende har et RJ45-stik i min stue, som jeg kan koble min router til. Dvs., i stedet for at koble routeren direkte til fiberboksen, som man som regel gør, så bliver der en "forlængerledning" ind til stuen.

Er det et problem?
Avatar billede Rune1983 Ekspert
17. februar 2021 - 10:47 #1
Er det ikke bare et almindelig RJ45 kabel fra fiberboks(modem) til din router VLAN port du mener. Lyder meget kringlet som du beskriver det.
Avatar billede EnnyB Praktikant
17. februar 2021 - 10:51 #2
I princippet jo, eneste forskel er at jeg jo skal koble 2 RJ45-kabler sammen (et fra fiberboksen til et stik i min stue, og så et til fra stikket i stuen til min router).
Avatar billede EnnyB Praktikant
17. februar 2021 - 11:01 #3
Bare for lige at præcisere: det kunne godt udføres som bare ét langt RJ45-kabel fra fiberboks til router-port, men det ville jo betyde, at der skulle være et stykke Ethernet -kabel, som stikker ud af væggen. Hvis jeg på et senere tidspunkt beslutter mig til en anden løsning, så vil det se lidt sært ud. Det er derfor, jeg mener, at kablet skal afsluttes i et stik, som jeg kan slutte routeren til.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
17. februar 2021 - 11:22 #4
Med andre ord. Træk kabel til stuen og lav stik på vægen ligesom en stikkontakt men bare til RJ45 i stedet. Og fra den kan du så tag et netkabel og fra den og føre over i din router.
Så noget ala denne stik i vægen til RJ45
https://www.av-cables.dk/netvaerks-vaegdaase-2/lk-actassi-fuga-dataudtag-uden-konnektor-1-stik-hvid.html
Avatar billede EnnyB Praktikant
17. februar 2021 - 11:27 #5
Det er lige præcis, hvad jeg mener. Min el-installatør har tilsyneladende meget svært ved at forstå det, men nu har du i hvert fald bekræftet, at jeg ikke er totalt idiot for at foreslå det. Tak!