Avatar billede boro23 Forsker
19. februar 2021 - 10:49 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Opdatering af kæder

Hej Eksperter
Bruger Excel office 365
Jeg har en mappe med 8 filer, hvor den ene er en opsamlingsfil, der henter data fra de 7 andre filer via en ”SUM.HVIS” formel. Når jeg åbner opsamlingsfilen bliver jeg bedt om at ”Opdater eller Opdater ikke”, jeg klikker opdater og cellereferencer viser #VÆRDI!, jeg prøver endnu engang at gå i ”Data og Rediger kæder”, der står stadig #VÆRDI! i cellerne.

Hvis jeg åbner én eller alle 7 filer, kommer der data i opsamlingsfilen. Lukker jeg filerne igen og vil ”Rediger kæder” igen i opsamlingsfilen, får jeg igen #VÆRDI! i cellerne.

Et problem jeg ikke har støt på før. Er der nogen der har en løsning eller en forklaring?

Har lavet en test mappe i nedenstående link
https://www.dropbox.com/sh/o4c0nta00fswku9/AACK2RUCYrPeCGy1HdiOZixEa?dl=0
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. februar 2021 - 11:56 #1
Problemet er velkendt ved brug af SUM.HVIS. Datafilerne skal være åbne.

Brug SUMPRODUKT i stedet for SUM.HVIS.
Avatar billede ebea Ekspert
19. februar 2021 - 14:33 #2
Som skrevet i #1, kan du ikke bruge SUM.HVIS formler, med link til andre filer.
Men hvorfor bruger du SUM, da der jo ingen SUM funktion sker. Det er jo blot et link til dine tal, i hvert ark.
Du kan jo blot bruge =[Dag 1.xlsx]Ark1'!$D$3 i dit Uge ark, og så fremdeles. Så har du heller ikke problemet.
Avatar billede boro23 Forsker
22. februar 2021 - 06:19 #3
Jeg søgte måske mere en forklaring hvorfor SUM.HVIS ikke vil opdatere.
Vil bruge xl-Enthusiast SUMPRODUKT i stedet for SUM.HVIS. Tak for input.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
22. februar 2021 - 08:05 #4
Forklaringen er vist det Microsoft kalder "By Design".

Vær opmærksom på den forskellige syntax for SUMIF og SUMPRODUCT.
Avatar billede boro23 Forsker
22. februar 2021 - 08:55 #5
Takker, det er jeg opmærksom på ;-)