Avatar billede KristinaS Juniormester
21. februar 2021 - 19:09 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Kopiere dvd film til pc

Jeg har en masse musik dvder, som jeg gerne vil have overført til min pc, da jeg ikke har en dvdafspiller mere. Problemet er, at de er kopisikret. Findes der et program der kan kopiere få dem til pc, eller er det umuligt, når de er kodet?
Avatar billede wise Seniormester
21. februar 2021 - 19:41 #1
Sidst jeg var omkring det brugte jeg
Handbreak til at lave til mpeg filer

Jeg brugte dvdcopy til at hente fra selve dvd’en og til en mappe på harddisken
Jeg kan ikke huske om det bare er fordi jeg gemmer disse filer også eller om det var for at omgå kryptering. Det er et program som skal købes efter en prøvetid.
Prøv evt med handbrake direkte fra dvd

Det er et par år siden jeg har undersøgt sidst
https://handbrake.fr/
https://www.dvdfab.cn/dvd-copy.htm
Avatar billede 220661 Ekspert
21. februar 2021 - 19:47 #2
Og du har ikke dvd drev på computeren som kan afspille dem evt med VLC afspilleren?
Avatar billede KristinaS Juniormester
21. februar 2021 - 20:26 #3
Jo, men vil gerne kopiere dem alle over på et USB, som jeg kan have siddende i  mit tv. Så kan jeg se dem uden at skulle have computeren frem og tilslutte den.
Avatar billede poko1 Ekspert
21. februar 2021 - 20:32 #4
Jeg vil tro at de fleste kan downloades fra You tube.
Avatar billede KristinaS Juniormester
21. februar 2021 - 20:48 #5
Nej, flere af dem findes desværre ikke på Youtube. Har søgt.
Avatar billede wise Seniormester
21. februar 2021 - 21:58 #6
Som en lille detalje - hvis man går op i det - så har jeg forstået det som at det er lovligt at kopiere (ens egen) DVD til ens egen hustand, mens det (som udgangspunkt) ikke er lovligt at hente fulde film fra youtube :-)

Eneste mærkelige detalje er at man nok ikke må smide DVD'en ud efterfølgende, men skal beholde den for at holde kopien lovlig.  (*suk*)
Avatar billede KristinaS Juniormester
21. februar 2021 - 22:17 #7
Fra YouTube ville jeg kunne streame dem, hvis de lå der, og slippe for at have dem liggende på pc/usb.
Man må godt lave kopi af cd/dvd til sig selv (sådan var reglerne i hvert fald en gang), men når de er kopisikret, så er det ikke nemt.
Avatar billede eurositi Ekspert
21. februar 2021 - 23:54 #8
Først bruger du dette vidunderlige gratisprogram til at kopiere DVD-videoerne over på din harddisk: http://www.makemkv.com/

Dernæst indlæser du MKV-filen i https://handbrake.fr/ og vælger presettet "HQ 576p25". Det er sådan set dét.

Men hvis du gerne vil nørkle lidt mere med det ...

Du kan vælge, at output-filen skal være MP4 eller MKV. Det spiller ingen rolle. Det vigtige er, at du holder dig til x264 (H:264) videoformatet, hvis dit TV er ældre end 2016. Dét kan du tjekke på fanen Video.

Hvis dit TV er nyere, kan du godt prøve at vælge H.265 eller VP9 videoformaterne. Det er hér, at det bliver en fordel, at du først har kopieret originalvideoen 1:1 over på din harddisk, så du kan vende tilbage til den, hvis du er utilfreds med kvaliteten.

Hvis du har en Chromecast (tilsluttet eller indbygget) i dit TV, kan du også streame videoen direkte fra din PC med browserprogrammet VIdeostream for Chromecast: https://getvideostream.com/ ... Så behøver du sådan set ikke bekymre dig om, hvilke formater dit TV kan klare, for så afkodes det hele på din PC, inden signalet ryger videre til TV'et.