Avatar billede Mads Andersen Novice
21. februar 2021 - 21:26 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Mulig defekt motherboard?

Hej,

Jeg har et et motherboard hvor en af mine kammerater mener der er bøjet en eller flere pins ved CPU-Socket. Dog har jeg ikke selv kunnet spotte noget ud fra de billeder jeg har taget med og uden zoom.

Jeg overvejer lidt at installere min nye CPU, men frygter lidt af den kan tage noget unødvendig skade, hvis ikke socket er i orden.

Derfor håbede jeg på, at der muligvis var en eller flere herinde, som kan se noget jeg ikke kan... Og om jeg måske bare bør søge efter et nyt bundkort.

https://imgur.com/a/FXsL1GK
https://imgur.com/a/fPOZejm
Avatar billede kurtba Ekspert
21. februar 2021 - 22:15 #1
Har han ikke vist dig, hvor han ser problemet?
Ud fra billederne kan jeg ikke se nogen problemer, men det er jo ingen garanti.
Men en cpu plejer at glide forholdsvis let på plads, så hvis den gør det, tror jeg næppe, at der er nogen problemer.
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. februar 2021 - 12:50 #2
Jeg kan ligesom #1 heller ikke umiddelbart se, at der er et eller flere ben der er bøjet.
Men der er jo tale om ganske små størrelser, så det kan ikke udelukkes 100 %.
Hvis du alligevel finder et eller flere ben, der er bøjet, så er FORSIGTIGHED altafgørende ved en evt. genopretning!
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. februar 2021 - 16:11 #3
En kraftig lup (helst med lys) vil måske bedre kunne afsløre evt. skader, men jeg tvivler meget på, at der overhovedet er nogle bøjede pins.
På den ene side er det møgærgerligt hvis din nye CPU bliver ødelagt, men på den anden side er det også penge ud af vinduet, at købe et nyt motherboard hvis det nuværende er ok..
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. februar 2021 - 16:41 #4
Jeg kom til at tænke på en splint lup.

Jeg har fundet en her, Det er en kombineret pincet, lup og med lys:

https://www.webapoteket.dk/saar-og-sygepleje/sygeplejeartikler/sipacare-pincet-med-lup-p-215742
Avatar billede Mads Andersen Novice
22. februar 2021 - 23:38 #5
Hej,

Tak for jeres svar. Jeg har lige set lidt forskellige videoer og kom jo i tanke om, at den Intel CPU jeg har (i5-10400F) ingen pins har. Så tænker ikke jeg løber den store risiko ift. CPU'en, hvis jeg prøver at komme den i socket? Jeg skal selvfølgelig stadig være omhyggelig.
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. februar 2021 - 11:50 #6
De små pins sidder i soklen på bundkortet. Alle de små metalpunkter på undersiden af selve CPU´er er kontaktpunkter som de små pins i sokler skal have forbindelse til når CPU´er er på plads i soklen.
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. februar 2021 - 11:52 #7
Bemærk: Ikke "sokler" men "soklen"