Avatar billede Lykke Novice
24. februar 2021 - 19:03 Der er 15 kommentarer

Ekstern harddisk

Min nye pc vil ikke åbne ekstern harddisk. Den skriver at adgang er nægtet. Den er tildelt bogstav og der står under diskhåndtering at enheden virker korrekt.
Under diskhåndtering, sikkerhed, har jeg givet fuld kontrol til både system og administrator og alligevel nægtes jeg adgang.
Hvad er det lige der sker? Da jeg gav tilladelse til fuld kontrol og den opdaterede det, kunne jeg følge med i alle mapper og filer den kørte igennem, så ved at pc kan se dem. Jeg kan bare ikke få adgang
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. februar 2021 - 19:17 #1
Avatar billede poko1 Ekspert
24. februar 2021 - 19:19 #2
Prøv at gå til kontrolpanelet Bruger og giv dig selv fuld kontrol!
https://ibb.co/m558MmH
Avatar billede klaudi Ekspert
24. februar 2021 - 20:45 #3
Virker ovenstående ikke kan du bruge denne metode. Hvis du har mod på det!

Hvis din HD f.eks. hedder H: så kan du køre denne kommando

Åbn en Kommandoprompt som administrator
(klik Start, tast CMD, så skulle Kommandoprompt gerne dukke op, vælg Kør som administrator), skriv:

takeown /f H:\ /R /D Y

Når du har overtaget ejerskabet, skal du indstille tilladelserne, til dette bruger du denne kommando:

icacls "H:\" /reset /T

Skift H:\ ud med dit drevbogstav.

Eller du kan hente et registreringsdatabase script her
https://www.askvg.com/add-take-ownership-option-in-file-folder-context-menu-in-windows-vista/

Så kan du flette det i registreringsdatabasen og køre det med højreklik på HD
Avatar billede Lykke Novice
25. februar 2021 - 12:35 #4
ErikHG når jeg følger instruktionerne i dit link, får jeg en meddelelse om at den nuværende ejer ikke kan vises. Jeg kan også se at der kun er en administrator og system, hvor der i linket både er autoriserede brugere og brugere.

Poko1 hvordan giver jeg fuld kontrol. Det kan da ikke være ved at bevæge pilen ned på at jeg aldrig vil have meddelelse når der foretages ændringer på denne komputer. Har også været inde i brugercertifikater, men der er jo mange underpunkter og ikke en decideret kontrol.

Beklager venner. Jeg er total novice, men ikke bange for at prøve tingene af og taknemmelig for jeres forslag
Avatar billede Lykke Novice
25. februar 2021 - 13:36 #5
Poko1 sorry, så lige dit link. Har prøvet at bevæge pilen ned, men pc siger stadig at jeg ikke har tilladelse.

Klaudi min HD hedder F på min pc. Er det så det samme man indtaster? Og ikke mindst. Skal man igennem samme procedure hver gang man har en ny pc? Spørger fordi jeg gerne vil kunne tage harddisken med
Avatar billede klaudi Ekspert
25. februar 2021 - 13:52 #6
Så er kommando
takeown /f F:\ /R /D Y
og
icacls "F:\" /reset /T

Jeg ved så ikke om det skal gøres hver gang!
Avatar billede ptj_11 Forsker
25. februar 2021 - 16:26 #7
Kunne måske være en god ting, at du her forklarer, hvad du mener med at "flette".
Lykke ved det måske nok, men andre, der senere læser dit post, er måske knap så kyndige.
Bare en tanke.
Avatar billede Lykke Novice
25. februar 2021 - 17:28 #8
Klaudi når jeg i CMD enter første linje du har skrevet, skriver den error: /D should be specified only with /R.
What to do??
Avatar billede klaudi Ekspert
25. februar 2021 - 18:18 #9
Der skal være mellemrum i mellem takeown og /f og F:\ og /R og /D og Y

/R angiver alle mapper og undermapper
/D Y skulle sætte ja til at tage ejerskab
Avatar billede klaudi Ekspert
25. februar 2021 - 19:27 #10
Du kan prøve at køre kommando uden /D Y
takeown /f f:\ /r
Avatar billede klaudi Ekspert
25. februar 2021 - 19:55 #11
Avatar billede Lykke Novice
25. februar 2021 - 21:28 #12
Klaudi nu kørte det første problemløst, men problemer med næste indtastning. Har prøvet forskelligt, men den bliver ved at sige syntaksen i filnavnet, mappen eller diskenheden er forkert
Avatar billede klaudi Ekspert
25. februar 2021 - 22:33 #13
Prøv
icacls "F:\*" /reset /T
Avatar billede Lykke Novice
25. februar 2021 - 23:30 #14
Klaudi jeg har nu fulgt dine instruktioner succesfuldt, men jeg kan stadig ikke få adgang til disken.

Kan det have noget at gøre med at jeg kun (når jeg kikker under diskens egenskaber - sikkerhed) har 2 brugere - en administrator og 1 system? Kan jo se når andre vejledes til at kikke der, har en bruger der heddes users og en der hedder authorised.
De 2 jeg har, har vinger i alle parametre
Avatar billede klaudi Ekspert
26. februar 2021 - 10:37 #15
Det lyder mystisk, hvad hvis du tildeler den et andet drevbogstav i Diskhåndtering (WIN+X)

Eller prøv at bruge en anden 'Stifinder' f.eks. denne som er gratis og portable
skal pakkes ud og så køres
http://www.softwareok.com/?Download=Q-Dir&goto=../Download/Q-Dir_Portable_x64.zip

Men det er jo desværre nok samme resultat!