Avatar billede henningrs Praktikant
25. februar 2021 - 19:43 Der er 3 kommentarer

Tab at hastighed... Men hvorfor?

Hej Eksperter.

Jeg har som mange andre fået ny fiber udbyder og meget højere hastighed 1000/1000. Vi har nogen kablede enheder (tv, Chromecast) og min søns computer.  Det er her jeg har problemer. Hans hastighed er maximalt 100 Mpbs

For at sende signalet til hans værelse, har jeg 2 punkter hvor kabler er opdelt med LexCom 125 5e i dåser.  Borbindelsen imellem de 2 stikdåser er med præfabrikeret ledninger cat 5e. Den samlede ledningsafstand fra router til min søns pc er ca. 20 meter.

Tidligere har der været en 10/100 Mbps switch imellem, men de er fjernet. og signalet er direkte kun igennem 3 ledninge og 5 LexCom stik.

Hvorfor mister jeg så meget hastighed?? Er det LexCom stikkene der smider styrken?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. februar 2021 - 20:40 #1
Der er et par muligheder:

1) Hver eneste af de mellemliggende stik skal være monteret helt korrekt. 1Gbit/s kræver alle 8 ledere. De 8 ledere, der trækkes ud af kablet, skal være så korte som muligt.

2) Kan hans PC køre 1Gbit/s hvis den flyttes helt hen til routeren, med et enkelt, og gerne kort, kabel?
Avatar billede Rune1983 Ekspert
26. februar 2021 - 07:09 #2
Inden du giver netværket skylden. Undersøg lige om din søns netkort understøtter 1000 mbit. Måske hans netkort er af ældre type og max understøtter 100 mbit.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. februar 2021 - 09:30 #3
hvis der er støj langs kablet, så skift 5e til en højere standard (fx 8)