04. marts 2021 - 09:27 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Palle beregner

Hejsa.
Jeg sidder og er i gang med at lave en "pakke på en palle" beregner.
Her mangler jeg en løsning der kan videreføre et produkt til "næste" palle, hvis den samlede højde overstiger max højden.
F.eks.
hvis jeg vælger 4 produkter der sammenlagt har en højde på 160 cm. altså 40 cm per produkt. Og jeg max må have en højde på 136cm.
Her vil jeg så gerne have den sætter pakke nummer 4 på en ny palle, og derved bygger videre på den nye palle hvis jeg vælger at sætte et andet produkt ovenpå.

Jeg har indelt produkterne i forskellige pallestørrelser, og ønsker her at, hvis den store palle bliverpåbegyndt, at den derved godt kan fylde produkter på der kan være på en lille palle også.

På forhånd tak!
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
04. marts 2021 - 10:53 #1
Kan du ikke uploade en fil til for eksempel Dropbox med eksempeldata og mamuelt vise et pare eksempler på ønskede resultater.
04. marts 2021 - 11:17 #2
Her er et eksempel. Jeg vil gerne have videreført produktet der ender med at overskride højden. og hvis der kan laves noget hvorpå den kan "sortere" størrelserne således den optimere pallerne bedst

https://www.dropbox.com/scl/fi/e3vm8cpd8c9hi79yavcog/eksempel-palleberegning.xlsx?dl=0&rlkey=30bx59h494822bubvqt4mrcjr
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
04. marts 2021 - 11:51 #3
Beklager, men jeg har ingen ideer her.
Avatar billede acore Ekspert
04. marts 2021 - 16:35 #4
Dit problem kaldes af matematikere for et "3D bin packing problem". Du kan læse om det på https://en.wikipedia.org/wiki/Bin_packing_problem.

Uden at gå i detaljer, så er det bestemt ikke ligetil. Der er ikke garanti for, at du kan finde den optimale løsning uden at gennemprøve alle muligheder, men der er gode muligheder for at komme tæt på.

Der findes "bin calculators" på nettet - se fx https://bindrake.com/. Du kan også google "3D bin packing excel". Men det bliver hurtigt langhåret. Der er også "3D bin packing" API'er tilgængelige, men de jeg kender, koster penge. De er bl.a. beregnet til interface med en web-shop.

Hvis dine varer nu kun skulle sættes på paller efter én parameter, for eksempel højde, så var det forholdsvis let at lave en ret god løsning, også i excel. Men ikke når det er i flere dimensioner.

Umiddelbart tænker jeg, at medmindre du er meget nørdet og god til excel og matematik, så skal du holde dig fra emnet.
05. marts 2021 - 08:14 #5
Hej acore!
Tak for dit input.
i princippet er højden vel nok? da stamdata definere hver enkelte dimension på hvert produkt.
Dertil skal det siges, disse data selvfølgelig gør sig gældende for at finde ud af hvad højden på hver palle er.
Tænker du det på nogen måde kan lade sig gøre må du meget gerne sende mig en mail eller privatbesked herinde!
Det ville være til stor hjælp, da jeg ingen kendskab har til VBA osv.
Avatar billede ebea Ekspert
05. marts 2021 - 08:58 #6
Du skriver at du har forskellige størrelser paller. Skal de med i din beregning?
Og vedr. dit uploadede eks. skriver du ikke om beregning er baseret på det enkelte produkt, eller beregningen også skal være et miks. af alle produkters pakke størrelser.
Avatar billede acore Ekspert
05. marts 2021 - 09:06 #7
Jeg tror jeg skal forstå dit behov, for der er lidt forskel på, hvad du skrev i starten, og hvad du viser i dit regneark.

Hvis dit problem er, at du vil finde den pakning, der giver færrest paller, hvor både højde, bredde, længde og vægt tages i betragtning så er det en ting. Det er kompliceret - pakker kan stilles ved siden af hinanden, roteres osv.

Hvis det kun handler om højden, så er det meget mindre kompliceret, især hvis der kun er en slags paller.
05. marts 2021 - 09:16 #8
Hej ebea! Jeg har omkring 50 forskellige pakker. og vil genre kunne lave et miks af disse.
Det er vigtigt at højden passer da denne skal opgives til fragtfirmaet.

acore:
Jeg er med på mit dataark er lidt misvisende, men grundet sensitiv data delte jeg ikke det rigtige. jeg har derimod sendt dig en privat besked.
Men jeg ønsker ikke pakkerne kan "roteres. hvert produkt fylder i principppet "hele" længden og bredden.
Avatar billede acore Ekspert
05. marts 2021 - 09:26 #9
Nu bliver det simplere. Er der også en vægtbegrænsning på hver palle?
05. marts 2021 - 09:36 #10
Ja det er der, Den er kodet ind i det ark jeg har sendt til dig privat.
Men max belastning er 1.300 Kg.
Avatar billede ebea Ekspert
05. marts 2021 - 09:40 #11
#8 - Derfor mit spørgsmål om paller. Hvis du har forskellige pakke str. (hvilket du har)  kunne det jo være at der også skulle bruges forskellige palle str. for at optimere fragten.
10 pakker kunne måske være på en mindre palle, og derved spare fragt (af hensyn til plads).
05. marts 2021 - 09:48 #12
Dette er også næste opgave. mit ark er kodet således den generere en palle til det givne størrelse produkt. af jeg finder en løsning på at kunne finde højden på hver palle. bliver at den skal kunne sætte produkter på en større palle hvis pallen allerede er "oprettet"
05. marts 2021 - 09:49 #13
ebea,
Jeg har sendt dig en privat besked
Avatar billede ebea Ekspert
08. marts 2021 - 15:50 #14
#13 - Jeg har sendt dig en fil, med et eks. på en pallevælger. Ikke integreret på det Ark som du sendte i privat beskeder, men som selvstændig fil.
Det store ark du tilsendte, er alt for ustruktureret, til at der kan søges data på kryds og tværs i dine data ark. Så uanset hvordan du vil forsøge at integrere det tilsendte, så er det ikke muligt, før at hele din struktur på dine ark, ændres.

Så mit bud vil være, at du ganske enkelt bygger hele din opstilling om.
Jeg har som test, prøvet at opsætte alle dine data du bruger, i ét enkelt ark, med få linjer, og få kolonner, som gør det samme som hele dit oprindelige ark.
Derved kan du tilgå alle data, som opslag fra din forsides palle beregner, og dine ark med vare grupper kan smides væk.
Avatar billede acore Ekspert
15. marts 2021 - 08:20 #15
#14/ebea: Har du også en optimering af pallerne bygget ind i dit ark? Eller er det "kun" strukturen af data?
Avatar billede ebea Ekspert
15. marts 2021 - 08:53 #16
#15 - Ja, den er lavet, så den kan beregne antal paller, ud fra kriterier som er opstillet. Men det er en simplificeret udgave, som tager udgangspunkt i kasse størrelser, og så kriterier for, hvor høj 3 typer  paller må være.
Avatar billede acore Ekspert
15. marts 2021 - 09:48 #17
Cool :) Bare af interesse: Du har så x pakker, der hver har en højde og en vægt, og så skal du finde den kombination, der giver færrest paller. Hvordan gør du det?
Avatar billede ebea Ekspert
15. marts 2021 - 10:06 #18
Formlen ser sådan ud:
=HVIS(TÆL(C10:E10);INDEKS($A$4:$A$6;INDEKS(SAMMENLIGN(1;($B$4:$B$6>=$D10)*($C$4:$C$6>=$E10)*($D$4:$D$6>=$C10)*($G$4:$G$6>=$C10);0);0));"")