08. marts 2021 - 02:42 Der er 20 kommentarer

link to celler til hindanden?

jeg har lavet et regneart til at slå hurtigt op i nogle dataark,men jeg har et problem.

jeg har 2 ark
og jeg vil gerne have at celle N3 i ark et viser det samme som N3 i ark 2 og omvent.

så hvis jeg vælger at skrive i 'Ark1!N3' så viser 'Ark2!N3' det samme og vælger jeg bagefter at gå ind i 'Ark2!N3' og skiver en værdi så viser 'Ark1!N3' det samme.
Avatar billede kim1a Ekspert
08. marts 2021 - 07:33 #1
Du laver reelt hvad der kan kaldes en cirkulær reference, den ene celle er afhængig af den anden. Jeg vil foreslå at en celle ved siden af er hvad der står i det andet ark, og så kan du arbejde med hvilket resultat du helst vil "stole" på i en 3. celle.
Avatar billede Jan K Ekspert
08. marts 2021 - 11:26 #2
Problemet er, at du kæder sammen med en formel, fx Ark!!3 = Ark2!N3 og omvendt, men når du taster i det ene ark, vil du overskrive formlen, og så virker det ikke mere.

Enten brug en hjælpecelle eller brug en VBA løsning.

Du kan lægge denne kodei  Ark2s modul

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Not Intersect(Target, Range("n3")) Is Nothing Then
        Sheets("Ark1").Range("N3").Value = Target.Value
    End If
End Sub

og denne i ark1's

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Not Intersect(Target, Range("n3")) Is Nothing Then
        Sheets("Ark2").Range("N3").Value = Target.Value
    End If
End Sub
Avatar billede acore Ekspert
08. marts 2021 - 14:34 #3
#2: Uden at have prøvet, så ligner det en uendelig løkke - hvor de trigger hinanden.
08. marts 2021 - 19:06 #4
jan K's løsning var helt perfekt!! tusin tak
08. marts 2021 - 19:52 #5
rettelse... næsten korrekt.

det vil sige at jeg brugte den i mit regneark og alt var lækkert.
gemte arket med aktive makroer og overførte over til en anden pc og åbner, og så fucker det helt op.
Avatar billede Jan K Ekspert
08. marts 2021 - 19:59 #6
Ian du være lidt mere præcis.
08. marts 2021 - 20:07 #7
når jeg åbner excel-arket på den anden computer så skriver den ikke det samme i begge felter, samtidig hvis jeg prøver at trykke på N3 i det ene ark for at skrive så hopper den ned til feltet under eller over (det er lidt forskelligt).
sidst men ikke mindst kan jeg ikke lukke programmet med mindre jeg fjerner makeringen af beggeN3 og prøver at lukke 4-5 gange.
Avatar billede Jan K Ekspert
08. marts 2021 - 20:35 #8
Er det damme version af Excel på begge maskiner?
Avatar billede Jan K Ekspert
08. marts 2021 - 23:40 #9
Prøv at lade koden i Ark1 være som ovenfor, og prøv så denne i Ark2

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("n4")) Is Nothing Then
        Sheets("Ark1").Range("N3").Value = Target.Offset(-1, 0).Value
    End If
End Sub
Avatar billede store-morten Ekspert
09. marts 2021 - 00:06 #10
#Jan, har du set #3 Det går i selv sving ;-)
Avatar billede store-morten Ekspert
09. marts 2021 - 00:13 #11
Prøv på ark1:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Not Intersect(Target, Range("N3")) Is Nothing Then

        If Sheets("Ark1").Range("N3").Value _
        = Sheets("Ark2").Range("N3").Value Then Exit Sub

        Sheets("Ark2").Range("N3").Value = Target.Value
    End If
End Sub
Og på Ark2:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Not Intersect(Target, Range("N3")) Is Nothing Then

    If Sheets("Ark1").Range("N3").Value _
    = Sheets("Ark2").Range("N3").Value Then Exit Sub

        Sheets("Ark1").Range("N3").Value = Target.Value
    End If
End Sub
Avatar billede acore Ekspert
09. marts 2021 - 10:16 #12
Hos mig virker store-mortens forslag. Jeg har også testet #2 og den giver - som forventet - fejl - "Out of stack space".

Selv om det nu virker, så synes jeg det er dårlg kode at bruge. Det ender en dag med problemer.
Avatar billede Jan K Ekspert
09. marts 2021 - 10:29 #13
#12 Hvad ville du bruge i stedet?
Avatar billede acore Ekspert
09. marts 2021 - 13:02 #14
#13:
Mine indvendinger: Jeg tror, at et regneark, der bare ændrer indtastede data, kan forvirre mere end det gavner. Desuden er der stor chance for, at noget går galt - makro deaktiveres - celler flyttes...

Mit løsningsforslag: To indtastningsceller (B2 og B3). To celler med anvendte værdier (C2 og C3). En infocelle (C1).

C2:
=IF(C1="";IF(ISBLANK(B2);B3;B2);"")

C3:
=IF(C1="";IF(ISBLANK(B2);B3;B2);"")

C1:
=IF(AND(ISBLANK(B2);ISBLANK(B3));"<input a value in B1 or B2";IF(NOT(XOR(ISBLANK(B2);ISBLANK(B3)));"<only value in one of the cells B1 and B2>";""))

Alle formler i resten af arket, skal bruge C2/C3.

Fordelen er, at det er mere transparent for brugeren, hvad der sker, og arket virker, uden event makroer (hvilket jeg synes er en stor fordel).
Avatar billede kim1a Ekspert
09. marts 2021 - 13:10 #15
#14 netop som jeg faktisk skrev.
Avatar billede acore Ekspert
09. marts 2021 - 13:41 #16
#14 - enig
Avatar billede acore Ekspert
09. marts 2021 - 13:49 #17
(#14 - men nu var det #12 der spurgte)
Avatar billede store-morten Ekspert
09. marts 2021 - 22:05 #18
Så i mener, når makro koden er lagt ind, og virker, så er der større risiko, for at der ved en fejl, bliver ændret på denne kode?
End der er risiko, for ved en fejl at ændre/slette i de 3 formler :-)

Ps. Der er en lille fejl i en af formlerne.
Avatar billede acore Ekspert
10. marts 2021 - 06:57 #19
#18 j store-morten:
Min indvendig var at det vil forvirre brugeren ved at opføre sig anderledes end et almindeligt regneark.

Desuden større risiko for fejl - tror du har ret i, at risikoen ikke ligger i ændringer af koden. Hvis der fx indsættes rækker eller kolonner eller celler flyttes eller hvis makroer er deaktiveret, så virker det ikke.

Der er også risiko ved formel løsningen, men den er der allerede i alle regneark, og er ikke øget ved denne løsning. Vi må have styrmanden på banen

Begge dele kan man godt beskytte sig mod - mere arbejde.

Bortset fra det, så ved vi ikke noget om hvem og hvor mange der skal bruge arket.
14. marts 2021 - 15:00 #20
jeg endte med at lave en ny opslag formel så de to celler der skulle vise det samme nu arbejder hver for sig. tak for al responsen. mange gode bud, JAN K's løsning virkede som sagt på en PC og ikke den anden så det var tæt på en løsning. jeg nåede ikke at teste de andre. beklager sent svar, nettet er ikke super ombord på et skib