Avatar billede Lars Praktikant
08. marts 2021 - 11:50 Der er 10 kommentarer

Lydkort er ophørt med at virke

Hej.
Jeg har en lidt ældre HP Pavillon, som var født med en WIN8, men som jeg senere har fået lagt en WIN10 ind på, og det har fungeret perfekt i meget lang tid. Pludselig vil den ikke afspille lyd, og jeg kan se i enhedshåndtering, at der er konflikter i både afspilning af lyd og optagelse af lyd (Mikrofon.  Jeg har søgt diverse løsninger, hvor jeg har valgt at føæge en løsning, som anbefalede at slette driverne, genstarte og WIndows skulle så selv finde de rigtige drivere og installere dem, men det skete ikke. Nu er spørgsmålet om lydkortet er stået helt af eller noget andet. Har Imon et godt råd???
Avatar billede thomas_bk Ekspert
08. marts 2021 - 13:18 #1
Har du prøvet at slette enhederne relateret til lydkortet i enhedshåndtering og en genstart?
Hvis ikke vil jeg forslå det som et forsøg.
Avatar billede Lars Praktikant
08. marts 2021 - 15:39 #2
Ja, det har jeg prøvet, som det også står anført i mit spørgsmål, men det funker ikke, desværre.  Et link til en driver, der evt. kunne virke ville være kærkommen.
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. marts 2021 - 19:15 #3
Hvis du ønsker et link til en driver, er det nødvendigt at vide nøjagtigt hvad for en model der er tale om.
Avatar billede milter Ekspert
08. marts 2021 - 20:19 #4
Problemet kan skyldes en automatisk opdatering af driveren fra Microsoft med en driver, som bare ikke virker. Prøv at stille PC'en tilbage til et tidspunkt lige før problemet opstod:

https://www.avxperten.dk/blog/gendannelsespunkt-i-windows-10/
Avatar billede 220661 Ekspert
08. marts 2021 - 23:35 #5
#hvis du ikke kan #4 på grund af du ikke har systemgendannelse kørende:

Prøv at se om du på producentes hjemmeside kan finde den Windows 8 lyd driver der formodentligt virker i Windows 10.
Når dette er gjort og du forhåbentligt har lyd igen, skal du ind og indstille Windows til at den ikke automatisk installerer hardware drivere.
Gå i søg og skriv system. Vælg avancerede systemindstillinger. Vælg hardware:
https://ibb.co/cFVMnzK
Avatar billede 220661 Ekspert
08. marts 2021 - 23:40 #6
"Tilbud" om driveropdateringer vil du stadig få i Windows Update hvis du vælger indstillingen der vises i #5, men de installeres kun hvis du vælger dem.
Jeg har 2-3 gange været nødt til at ty til dette tiltag på computere der crashede når de drivere Windows mente pc skulle køres blev lagt ind i systemet.
Avatar billede Mikael Ekspert
09. marts 2021 - 09:05 #7
Normalt holder jeg mig laaaangt væk fra diverse "driver updaterer " nettet vrimler med.
(Henter normalt helst direkte fra producenten)

Men forleden dag, installerede jeg Win 10 på en ældre Dell bærbar.
(født med Win 7) (Årg. ca 2012)

Desværre viste bl.a. enhedshåndteringen efterfølgende, en del manglende drivere.
(Dell havde dem ikke til Win 10. Heller ikke til Win 8/8.1)

Da alle muligheder var prøvet, så satsede jeg på den gratis Winzip driverupdater.
(Alternativet var at droppe Win 10, og gå tilbage til en Win 7)

Winzip driverupdateren fandt 14 manglende drivere eller forældet.
Winzip driverupdateren kan installere de manglende drivere gratis, hvis man tager dem een af gangen. Alle på een gang er IKKE gratis ;)

Af de 14 manglende/forældet drivere fungerede de 13 perfekt.
KUN driveren til skærmkortet gik galt. Men her er det program heldigvis så "smart",
at der inden oprettes en "backup" så en driver kan fortrydes. (det virkede)

Det anbefales, at indstille programmet til IKKE, at starte samtidigt med Windows efter en genstart/genåbning.
Ellers er programmet temmelig "irriterende" med beskeder om driverne ;)

https://www.winzipdriverupdater.com/du/wddc2/index.php?lang=da&hd=S%C3%B8rg%20for%20at%20downloade%20den%20rigtige%20Windows%2010-driver&gclid=EAIaIQobChMI15ajpPWQ7wIVmgCiAx02HAumEAAYASAAEgJjcfD_BwE
Avatar billede 220661 Ekspert
09. marts 2021 - 12:16 #8
#7 Vil klart anbefale du scanner din pc for advare efter brug af sådan et program. Microsoft anbefaler ikke brug af det. Test fra januar i år fortæller det med popup samt advare på pc.
Malwarebytes og AdwCleaner ville jeg anbefale til formålet.
Personligt er jeg mere til at søge med hardware id i stedet for at bruge et program.
Avatar billede Mikael Ekspert
09. marts 2021 - 14:35 #9
Er gjort.. Der er/var intet suspekt.

Og som nævnt, så var det undtagelsen. Søgning på hardware ID gav heller intet brugbart.
Ej heller Microsoft update..

Men det er faktisk lidt "sjovt" at netop Microsoft advare. De genere sig ikke selv for, at kaste ubrugelige drivere ud sammen med nye Win 10 updates.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. marts 2021 - 16:18 #10
#9 Enig.
Min mors bærbar (forhenværende Duka Pc) får automatisk en driver til Wifi kortet hvis man ikke får det stoppet. Det resulterer i fly mode der tænder og lukker ned uafbrudt. Det er Windows 7/8 driveren der virker og ikke den som Microsoft foreslår.
Godt der ikke var noget "tilgift" med på Winzip Driverupdater programmet. :-)