Avatar billede Line Praktikant
10. marts 2021 - 11:28 Der er 5 kommentarer

Problemer med Toshiba ekstern harddisk

Jeg har en Toshiba ekstern harddisk, som jeg har brugt til løbende at tage back-up af min gamle Macbook. Jeg er skiftet til en ny Lenovo PC, og jeg ville i den forbindelse overføre alle filer fra harddisken til min nye computer, og efterfølgende bruge harddisken til at tage back-up af min nye PC.
Mit problem er, at når jeg tilslutter harddisken til min PC, kan jeg ikke se den i stifinderen, og dermed heller ikke finde filerne på den. Når den tilsluttes via USB-kablet lyser den lille lampe på harddisken og "tilsluttet-lyden" kommer, og jeg kan også finde den under "Enheder og printere" - jeg kan dermed konkludere at den bliver tilsluttet min PC.
Men hvorfor findes harddisken ikke i min stifinder, og hvad gør jeg for at adgang til den og "få fat" i mine filer?
Avatar billede thomas_bk Ekspert
10. marts 2021 - 11:35 #1
Din harddisk er formegentligt formatteret med et filsystem som passer til mac men ikke kan læses af windows.
Avatar billede Line Praktikant
10. marts 2021 - 11:40 #2
Er det noget, jeg kan gøre noget ved? Det jeg gerne ville opnå, var at få flyttet alle filer fra den gamle mac til den nye PC, og jeg tænkte at det var nemmest med harddisken. Kan det gøres på en anden måde?
Avatar billede thomas_bk Ekspert
10. marts 2021 - 11:55 #3
Hvis din mac fungerer fint.
Så kan du via windows formatter harddisken til exFat og bruge den efterfølgende til at kopiere filerne fra mac'en igen og til sidst over på den nye computer

Læs evt lidt her:
https://www.mactip.net/enable-ntfs-writing-mac/
Avatar billede Line Praktikant
10. marts 2021 - 12:00 #4
Okay, det prøver jeg at kigge nærmere på. Tak skal du have!
Avatar billede hjolsen Ekspert
10. marts 2021 - 17:24 #5
Du kan installere et program  feks HFSExplorer  som gør at windows kan læse disken .
Se flere her : https://www.howtogeek.com/252111/how-to-read-a-mac-formatted-drive-on-a-windows-pc/