Avatar billede Flyboy Novice
15. marts 2021 - 13:23 Der er 15 kommentarer

Mobiler er på WiFi men uden forbindelse.

Hej.

Vi har fiber fra Waoo (uden smart wifi) hvor jeg har koblet min trådløse router (Linksys EA7500 V2) til fiberboksen. Computer er kablet, mens resten af huset er koblet til en blanding af 2,4 og 5ghz alt afhængig af om de kan tage 5ghz eller ej.
Vi syntes at tingene er langsomme til at forbinde til netværket (uanset netværk).
Vores 2 smart TV skal som regel bruge 1 min efter at de bliver tændt til at komme på nettet.

Det primære problem er dog vores telefoner. Meget tit når man skal bruge internettet på telefonen, virker det ganske enkelt ikke. Telefonen viser at den er forbundet til wifi men der sker intet hvis man eksempelvis prøver at loade en hjemmeside. Så skal man deaktivere wifi på telefonen og genaktivere det, og så virker det igen. Dette er meget frustrerende.

Vi bor i et villakvarter, med ingen andre netværk inden for rækkevidde så jeg tænker ikke at det er signalforstyrrelser?

Hvordan kan vi få løst dette problem, så telefonerne virker hele tiden?

Mvh. Brian
Avatar billede thomas_bk Ekspert
15. marts 2021 - 13:28 #1
Du skriver der ingen signalforstyrrelser er, men hvad med selve signalstyrken?
Avatar billede INK Ekspert
15. marts 2021 - 13:30 #2
Har du DHCP slået til på både Fiberboksen og på din router? Skal slås fra (bridge mode) på den ene.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. marts 2021 - 13:39 #3
du kan evt prøve at tilføje et _2 på ssid på 2,4GHz wifi. Så slipper dine enheder for at teste hvad de skal logge på med hver gang de skal lave forbindelse.
2,4GHz er lidt langsommere, men har større rækkevidde, så prøv det på telefoner.
Router bør placeres i brugshøjde (ca 1m) og midt på en væg (ikke gemmes i et hjørne)
Avatar billede Peter Guru
15. marts 2021 - 13:53 #4
Sørg for at telefonerne er på 2,4 GHz. Det vil ikke kunne mærkes at de bliver langsommere med mindre du måler hastigheden med Speedtest. Jeg ved ikke hvad jeres smart TV kræver. Min iPhone 11 viser 570/470 Mbps ved 5 GHz og 101/81,9 Mbps ved 2,4 GHz.. Routeren står en meter fra telefonen! Min forbindelse er 1000/500 Mbps.
Avatar billede Flyboy Novice
15. marts 2021 - 13:54 #5
Mht. signalstyrken så er routeren placeret centralt i huset, så den er aldrig mere end 10m væk, og der er altid fuldt signal på enheden?

Ang DHCP, så har jeg prøvet at logge ind på Waoo´s boks for at ændre det, men det kan jeg ikke få lov til, vil prøve at ringe til dem.

Jeg vil prøve at ændre navnet på det ene netværk. Dog er telefonerne sat til kun at forbinde til 5ghz, da de ikke har koden til 2,4ghz lagt ind.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
15. marts 2021 - 14:03 #6
Sæt 2,4 ghz og 5 ghz Wifi netværk til at være ens SSID. Så er det op til enheden der forbinder sig til netværket hvilket signal den foretrækker.
Eventuelt kan du slå DHCP fra i din egen router for at se om det løser problemet. Hvis det løser problemet kan du kontakte din udbyder og bed dem slukke for DHCP og tænde for din egen.
Avatar billede Flyboy Novice
15. marts 2021 - 14:24 #7
Jeg er nu kommet ind på Waoo´s fiberboks instillinger. Jeg er dog meget i tvivl om hvad der skal ændres. Det eneste sted jeg kan finde noget om DHCP, er under LAN instillinger. Her kan jeg vælge IPv4 Type, "DHCP server" eller "static". Er det dette i siger skal ændres til static? (jeg er langt fra tech hvad netværk angår)
Avatar billede INK Ekspert
15. marts 2021 - 22:02 #8
Jeg mener ikke du kan ændre på WAOO's indstillinger. Enig med #6, at du kan forsøge med bridge indstilling på din egen router, for så efterfølgende at kontakte WAOO.
Avatar billede Strawberry Seniormester
16. marts 2021 - 07:36 #9
Husk at
Avatar billede Flyboy Novice
20. marts 2021 - 11:48 #10
Hej igen. Jeg har nu fået sat vores boks fra Waoo i bridge mode, jeg har omdøbt begge så de har samme navn uden held. Derefter prøvede jeg at ændre navnet på den ene så det slutter med _2 også uden held?
Avatar billede INK Ekspert
20. marts 2021 - 13:00 #11
Prøv evt. at slette alle kendte netværk på telefonerne. Genstart telefoner og kobl på routeren igen med password. Du bør også slette al historik i browseren, så de ikke gemmer snavs.
Avatar billede Flyboy Novice
23. marts 2021 - 22:24 #12
Det er nu hermed afprøvet, men med samme resultat desværre. :(
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2021 - 01:23 #13
Det er vidst på tide at fremskaffe dig nyt router. Dette skyldes 'Linksys EA7500' undersøttes ikke længere af udviklering. Den er simpelthen dødt.

Dødlisten fundet fra deres egen liste:
-Søg 'EA7500'. Her indikeres dette at det var dødt siden 'December 2020'.
https://www.linksys.com/us/support-article?articleNum=291976
Avatar billede Flyboy Novice
24. marts 2021 - 07:08 #14
Men problemet har stået på i snart et år? Jeg er bare først nu blevet tilstrækkelig træt af det til at gøre noget ved det.
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2021 - 07:21 #15
Der er desværre ikke noget du kan gøre, support fra dem vil hellere ikke nytte.
Man er nød til at bortskaffe den og købe nyere router.

God fornøjelse med at finde nyt.