Avatar billede Jacob V. S. Juniormester
20. marts 2021 - 14:40 Der er 8 kommentarer

af en eller anden grundt har jeg meget svært med at få internet.

jeg, vi har en sagemcom fast 3890v3 router fra yousee.

problemet et at min PC ikke altid kan få internet via et ethernet kable. der er i forvejen allerede en anden PC som også får internet via et ethernet kable.

her er den del af det hele som jeg ikke forstår;
min PC har ikke internet når den anden PC har sit kable sat i, men når kablet fra den anden PC tages ud, får jeg internettet tilbage. jeg får også internettet tilbage hvis den anden PC startes op. når routeren genstartes imens jeg ikke har internet, får jeg det igen i ca. 15 - 30 minutter, før det så forsvinder igen.

jeg har prøvet at sætte mit ethernet kable i min bærbar som får det præcis samme problem. så jeg går ud fra at det ikke er min PC som har problemet.

når jeg ikke har internet og bruger det indbygget fejlfindingsværktøj i windows 10, siger den at "ethernet har ikke en gyldig ip-konfiguration"

vi har prøvet at få skiftet routeren ud med ny af samme model, men problemet er her stadig.

kan der være at mit kable er defect eller routeren ikke er god nok eller kan det have noget at gøre med den anden PC som altid har internet?

sætter pris på al den hjælp jeg kan få.

Mvh. Jacob V.S.
Avatar billede jk45 Forsker
20. marts 2021 - 17:25 #1
Det kunne tyde på at din router er sat i bridge mode tjek lige opsætningen i den hvis du kan logge ind og ellers ring til kundeservice
Avatar billede Jacob V. S. Juniormester
20. marts 2021 - 18:43 #2
den er ikke sat i bridge mode
Avatar billede jk45 Forsker
20. marts 2021 - 21:56 #3
jeg ville nu alligevel tjekke dhcp opsætning, evt prøve at rette i den og gemme. Hvis det or en reset ikke virker ville jeg nok bede om en ny router
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
21. marts 2021 - 09:03 #4
Kan det tænkes at begge PC'er får tildelt samme IP på LAN? (192.168.0.X)
X er den tildelte enheds nummer, og skal være forskelligt på alle tilkoblede enheder.
Adresserne kan f.eks. ses i routeren ved at logge ind med adressen: 192.168.0.1 når begge er tilkoblet med ethernet-kabel

Jeg mener at den fejl kan ske, hvis IP adresserne er reserveret på begge enheder til samme X-værdi.

Man kan klikke på Annullér reservation på den en af enhederne, hvis det er tilfældet.
Avatar billede Jacob V. S. Juniormester
21. marts 2021 - 10:02 #5
Begge PC'er har ikke samme ip, og ingen af dem er sat til at reservere ip'en
Avatar billede Jacob V. S. Juniormester
22. marts 2021 - 07:39 #7
Ja, jeg har prøvet linket og intet virker. Jeg har dog ikke kunne lave en ping test da jeg ikke får en default gateway når jeg skriver ipconfig i kommandopromten.
Avatar billede tjodense Mester
29. marts 2021 - 13:27 #8
skyd i tågen:
Har du prøvet de forskellige porte i routeren ?