Avatar billede Johan MacLassen Juniormester
22. marts 2021 - 17:21 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

formatere en celle.

Hej

Jeg har et rimeligt godt greb om excel, men har alligevel en enkelt funktion jeg gerne vil have løst.

Jeg har et større ark som hiver data fra 5 andre ark, med =Hvis.fejl(hvis(lopslag(XXX))) og det virker efter hensigten.

Nu kunne jeg så godt tænke mig at den udfra 2 andre andre celler i samme række som overstående er hentet fra, finder ud af om et bestemt tegn er til stede (i dette tilfælde "(" - og hvis det er farve teksten rød.

Jeg er klar over det er noget betinget formatering, men lige den eksakte formel er jeg usikker på.

Eks:
Række A i hoved-arket:
- A5;E5 indeholder grunddata ingen formler.
- F5;J5 indeholder samme formel, men til 5 forskellige ark.
=HVIS.FEJL(HVIS(LOPSLAG($B5;Ark2!$B$2:$P$150;15;FALSK);LOPSLAG($B5;Ark2!$B$2:$P$150;15;FALSK);"");"") - returnere en værdi hvis opfyldt ellers en tom celle.

jeg vil gerne have F5 til at farve værdien rød hvis der i samme række i ark 2 i Bx;Cx findes tegnet "(". Placeringen i de to celler i rækken er underordnet.

Bemærk der er i omegnen af 100 rækker i hver ark som den skal søge i og den skal vælge tegnet i samme række som værdien findes.

Håber ikke det er for kryptisk :)
Avatar billede igoogle Forsker
23. marts 2021 - 07:37 #1
=FIND("(";CONCAT(Sheet2!$A1:$E1))>0

=FIND("(";SAMMENKÆDE(Ark2!$B1;$C1))>0
Avatar billede Johan MacLassen Juniormester
23. marts 2021 - 14:03 #2
@igoogle
Det virker desværre ikke da jeg ikke kender de specifikke celler jeg skal anvende det er jo det der bliver søgt efter - jeg vil nu have den til at farve teksten rød, hvis der i samme række findes "(" i en af de 2 celler.

har lavet et eksempel som er placeret i onedrive: https://1drv.ms/x/s!AqmzUM_hhlT6pU5h9i44XuVnepAL?e=udWM63
Avatar billede igoogle Forsker
23. marts 2021 - 15:19 #3
Så du vil finde ud af om en kører er i () i den runde ?,

Så skal der tilføjes en funktion der finder den linje dit lopslag finder.

Her bruges sammenlign / match samt offset / forskydning

=FIND("(";CONCAT(OFFSET(Sheet2!C1;MATCH(Sheet1!D2;Sheet2!B:B;0);0;1;2)))
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
23. marts 2021 - 16:47 #4
Avatar billede Johan MacLassen Juniormester
23. marts 2021 - 18:11 #5
Jep - der var en lille fejl i at der blev sammenlignet med kollone A og ikke B, men det er rettet - MEGA fedt TAKKER mange gange :)

Går aldrig forgæves i det her forum!
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
23. marts 2021 - 18:53 #6
Hvis du ikke allerede har gjort det, så husk også at rette under betinget formatering.
Avatar billede igoogle Forsker
23. marts 2021 - 20:44 #7
@Xl: er der en grund til at du bruger isnumber og ikke > 0 ?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
24. marts 2021 - 07:05 #8
@igoogle

=FIND("(";(Aa!D2:D7))>0 returnerer:
#VALUE!
TRUE
#VALUE!

=ISNUMBER(SEARCH("(";D2:D7)) returnerer:
FALSE
TRUE
FALSE

Ikke nogen kæmpeforskel, men såvidt jeg kan se (uden at have testet det) tror at din version vil kræve et ekstra funktionskald (IFERROR).

Hvad er det egenlig du vil med CONCAT?
Avatar billede igoogle Forsker
24. marts 2021 - 11:19 #9
CONCAT er for ikke at have en matrix funktion
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
24. marts 2021 - 13:50 #10
Men der er vel ikke behov for en matrixformel.