Avatar billede Jaklad Novice
25. marts 2021 - 13:25 Der er 2 løsninger

Opslag i tabel

Hvordan laver jeg et opslag et vilkårligt sted i en tabel.
Jeg har lavet en kundetabel i et ark og en faktura oversigt i et andet ark.

I ark2 har jeg tastet kundens navn, og vil finde kundenummer.

Ark 1:
Kundeoversigt
Kolonne 1: Kundenummer
Kolonne 8: Navn

Ark 2:
Vil gerne finde kundenummer ud fra kundenavn som jeg har lavet med nedrulleliste

Men når jeg laver LOPSLAG så får jeg bare fejlen #I/T

Hvordan skal jeg vælge matrix i tabellen jeg har lavet i ark1 (Arket har jeg omdøbt til mail.

Nogen gange når jeg markere hvor jeg skal søge så ser det sådan ud:
=LOPSLAG(B4;MAIN!A2:AE26;8;FALSK)

Nogle gange sådan her:
=LOPSLAG(B4;Tabel2;8;FALSK)

Andre gange:
=LOPSLAG(B4;Tabel2[#Alle];8;FALSK)
Avatar billede thomas_bk Ekspert
25. marts 2021 - 14:03 #1
Lopslag kan kun slå op fra venstre mod højre.

Med andre ord, såfremt du vil kombinere data via opslag på navn, så skal kundenummer i opslagsmatriksen stå til højre for.

Såfremt du har en office365 version af excel med den nye Xlookup (engelsk) så kan du bruge den istedet.
Avatar billede ebea Ekspert
25. marts 2021 - 15:30 #2
Brug INDEKS  SAMMENLIGNING i stedet for LOPSLAG. Der kan du definere hvor data skal returneres fra, uanset hvilken kolonne de er i.