Avatar billede jthyge Mester
29. marts 2021 - 11:47 Der er 6 kommentarer

Tilføje maskiner med samme IP til netværk?

Hej

Jeg skal lave netværksforbindelse til controllere i 3 ens produktonsmaskiner, som alle har samme IP, da de ikke er på samme netværk i dag.

Jeg kan ikke umiddelbart ændre IP adressen på controlleren, da det vil gå ud over kommunikationen interne på maskinen.

Nogle god bud på hvodan man kan løse det?
Avatar billede ebea Ekspert
29. marts 2021 - 12:17 #1
Hvis de skal på samme netværk, så er der ikke mulighed for at køre flere enheder med samme IP adresse. IP adressen er jo unik, for at kunne kommunikere med en enhed.
Så på samme net, er du nødt til at ændre IP adresse på de 2 af maskinerne.

At du ikke kan ændre IP på maskinen, grundet intern kommunikation, forstår jeg ikke rigtig! Hvad er det for en intern kommunikation?
Avatar billede wjens Guru
29. marts 2021 - 13:05 #2
De må kunne laves ved at sætte en router foran to af maskinerne, så får de deres eget lokale netværk med den IP de nu har.

Routerne skal sættes op med andre (unikke) IP på ydersiden plus noget port-mapping fra ydersiden til indersiden.
Avatar billede ebea Ekspert
29. marts 2021 - 13:27 #3
#2 - Så bliver det til små lokal netværk, som er det som kører i forvejen!
Avatar billede wjens Guru
29. marts 2021 - 13:30 #4
Ja? - og det er vel også meningen. Maskinerne kører videre i eget univers, men kan tilgås udefra, hvilket er opgaven (som jeg forstår ønsket fra spørger).
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. marts 2021 - 14:03 #5
Sæt et nyt netkort i hver af maskinerne. Nu har de 2 IP adresser og 2 netværk...
Avatar billede jthyge Mester
29. marts 2021 - 15:23 #6
Dert er ikke muligt at ændre netkort i maskinerne, da det er maskin controllere. [PLC]

Den løsning med routerne kigger jeg lige mere på, tak for hjælpen indtil videre.
Måske jeg vender tilbage med et par opfølgende spørgsmål.