Avatar billede Gonzales Juniormester
01. april 2021 - 14:40 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken skanner.?

Hej.

Jeg har en masse fotografier (papirsbilleder) som jeg gerne vil have skannet ind på min pc.
Hvilken skanner kan anbefales.?
Det skal gerne være en der rimelig god.
Har kigget lidt på en Canon CanoScan LiDE 300.

Er det en ok skanner eller findes der bedre i samme prisklasse.?
Er der nogen der har erfaring med sådan en opgave.?
Avatar billede milter Ekspert
01. april 2021 - 16:03 #1
Emnet har været oppe før:

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1001604

Bu afhænger det selvfølgelig af, hvor kritisk du er mht. kvalitet, men i mange tilfælde vil en efterbehandling i et billedredigeringsprogram gøre underværker, især på farverne, hvis de er blevet lidt afblegede eller rødlige med alderen.

Du skal sikre dig, at der medfølger et program til skanneren, som kan "adskille" billederne, hvis du skanne flere ad gangen. Ellers vil du blot ende med en billedfil, som indeholder f.eks. tre skannede billeder.

En Canon CanoScan LiDE 300 er helt ok i den prisklasse.
Avatar billede milter Ekspert
01. april 2021 - 16:05 #2
Og så skal der lige tilføjes til #1, at linket mest handler om skanning af negativer eller lysbilleder.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. april 2021 - 17:08 #3
Selv foretrækker jeg at finde en plads uden direkte sol, og så bare tage fotos med telefonen. Hvis man styrer belysning (ingen refleksioner fra glas i indrammede billeder bla)  og husker at fokusere billede, så er det hurtigt klaret. Irfanview kan så autojustere farver på hele bunken på én gang.
Avatar billede INK Ekspert
01. april 2021 - 17:34 #4
Google har en app, der hedder fotoscanner til mobiltelefoner. Den tager fem billeder, som derefter lægges sammen til et godt billede uden reflekser. Men selvfølgelig lidt træls, såfremt det er hundredvis af fotos 😀
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
01. april 2021 - 23:47 #5
Papirfotos kræver ikke det store af scanneren idet de normalt scannes i max. 600 dpi. Derfor kan du bruge de fleste scannere, incl. dem som er en del af mange printere. Det gælder om at have eller finde noget software som kan beskære og rette op automatisk, ellers er det uoverkommeligt.

Jeg kender ikke Canon LIDE300 men Canon lavere generelt ok scannere. Ellers kan jeg kan anbefale Epson V600 som jeg har erfaring med. Fotos scannes i fin kvalitet. Med denne kan du også scanne dias og negativer, dog ikke i top kvalitet men acceptabel.

Scanning af Fotos med Epson foregår ganske enkelt og den kan adskille enkelte fotos der ligger på glaspladen.
1. Start Epson Scan
2. Vælg "Home-tilstand", "Foto", Billedtype” = "farve", Destination = "andet", Opløsning = "600 dpi"
3. Læg 1-3 fotos på glaspladen
4. Vælg "Eksempel", scanneren scanner nu et preview og finder og beskærer automatisk billederne.
Hvis billederne er blevet rødlige kan man evt. vælge Farvegendannelse = on (skal vælges enkeltvis for hvert billede)
5. Tryk "Scan" og vælg med ”gennemse” hvor billederne skal gemmes (dette husker den til næste gang ).

Forvent at bruge noget tid på det. Hvis du har rigtigt mange billeder kan du overveje at får det gjort profesionelt fx. her http://www.datanord.dk/scanning-af-fotos/
Avatar billede Gonzales Juniormester
02. april 2021 - 09:19 #6
Tak for alle input.
Det bliver nok Canon eller epson skanneren jeg går efter, da det drejer sig om en hel del billeder.

At bruge telefonen lyder som en god ide, men det er ikke lige min stærke side.

Alternativet er dem som J. Nielsen linker til.

Tusind tak.