Avatar billede JAR Juniormester
08. april 2021 - 10:53 Der er 6 kommentarer

spænding på USB stik ved slukket PC

Hej
Er der andre der har oplevet det samme som jeg ?
På min nye PC  -ACER ASPIRE TC-895-  er der 5V på USB stikkene UDEN der er tændt for den, altså bare med PC sat i stikkontakten , på mine andre PCer er der først spænding på USB når der tændes på ON knappen. Er det ny norm elller er det en fejl.
Jørn
Avatar billede michael_stim Ekspert
08. april 2021 - 11:21 #1
Har väret der länge, för var de markeret med gult.

Sort = almindelig USB 2.0
Blå = USB 3.0
Gul = Ström når laptop er slukket
Avatar billede 220661 Ekspert
08. april 2021 - 12:11 #2
Man kan det samme på stationær pc. I bios er der indstillinger for strøm til hardware ved lukket pc. Jeg har usb skinne og på den pc er jeg nødt til at slukke på forsyningen  eller på kontakt før skærm og højttaler log lys lukker ned.
Avatar billede Peter Guru
08. april 2021 - 14:26 #3
Der er altid spænding på systemboardet på en stationær Pc. På bagsiden er der en "klik-klak" afbryder på PSU'en.
Avatar billede JAR Juniormester
09. april 2021 - 11:24 #4
Tak for svar Michael, 220661 og Peter.

PÅ mine sidste to PCer er der ikke nogen afbrydet på bagsiden, så eneste tænd/sluk funktion er ON/OFF knappen på forsiden,så jeg havde ventet at den aktiverede /deaktiverede SW strømforsyningen eller i det mindste sekundærsiden med lavspændingerne til motherboard, jeg har ikke problemer med at det ikke er sådan, det undrede mig bare, i mange nybyggerier er der slet ingen afbryde på netstikket, så her skal man trække stikket ud efter brug af -hvis man ikke vil have spænding på det hele efter endt brug, ikke særligt miljøvenligt !
mvh
Jørn
Avatar billede 220661 Ekspert
09. april 2021 - 13:04 #5
Prøv at kigge i din bios om du kan indstille på strøm til usb.
Avatar billede JAR Juniormester
10. april 2021 - 17:12 #6
220661 roder med at åbne BIOS