Avatar billede selmarl Novice
10. april 2021 - 19:37 Der er 3 kommentarer

reducér

Hej, er der nogle der forstår hvordan

(a+b^2 )+2(b^2-ab) kan give 3·b^2-2·ab+a? og kan gennemskue hvad jeg gør forkert? her er hvordan jeg har regnet det:

jeg kan kun se, at man først skal bruge 1. kvadratsætning, så der står:
a^2+b^2+2ab+2(b^2-ab)
og så gange 2-tallet ind i parentesen, så det bliver til:
a^2+b^2+2ab+2b^2 -2ab
så går 2ab ud med hinanden, og vi får
a^2+b^2+2b^2
mit resultat:
a^2 + 3b^2
dog forstår jeg heller ikke, hvornår vi skal bruge reglen med at stille uden for parentes? ville man ikke kunne stille b^2 uden for parentes?

langt spørgsmål, beklager:) hilsen SRL
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. april 2021 - 19:57 #1
Du har skrevet  (a+b^2 )
men du regner det ud som om der står  (a+b )^2

Hvilken af de 2 er korrekt?
Avatar billede selmarl Novice
11. april 2021 - 10:42 #2
den rigtige er (a+b)^2 :) godt set, der havde jeg lige skrevet forkert
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. april 2021 - 10:54 #3
Hvis du har skrevet resten rigtigt kan jeg heller ikke få det til at give andet end a^2 + 3b^2

Der er ikke noget sted du kan sætte b^2 udenfor parentes. Men den sidste del

  2(b^2-ab)

er det samme som

  2(bb-ab)

og så

  2b(b-a)

hvor b er sat udenfor parentes. Det giver selvfølgelig samme resultat når det er reduceret.