Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
11. april 2021 - 19:28 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvordan gør man billeder større / mindre (Windows 10)

God aften.
*
Har jeg spurgt om det før ? (Ellers beklager jeg)
*
Jeg er tit ude for. At et billede jeg skal printe ud til børnebørn.
På Google. Ser stort ud. - Men kommer ud. Som en husholdningstændstikæske. Endda mindre.
*
Eller et andet billede af nogle dyr. Ligner A5 - Men kommer ud så A4.
*
Hvordan gør man billeder større / mindre (Windows 10) .
Når man printer det ud.
*
Hvordan kan man gøre det større elle mindre ?
Som sagt : Windows 10.
*
Venlig Hilse Fra Jørn *
Avatar billede poko1 Ekspert
11. april 2021 - 20:13 #1
I de fleste tegne programmer kan du ændre størrelsen.
men et billede på størrelse med en husholdningstændstikæske
vil helt sikkert blive meget uskarpt ved en voldsom forstørrelse.
Avatar billede eurositi Ekspert
11. april 2021 - 20:28 #2
Jeg gætter på, at det drejer sig om billeder, der kan søges frem vha. Google.
I så fald kan du gøre følgende (eksemplerne er fra Firefox webbrowseren, men de andre browsere Chrome, Edge osv. fungerer på samme måde):

Start med at højreklikke på billedet som vist hér: https://i.imgur.com/LVsxJgQ.png
... Og vælg "Vis billede" (eller "Åbn billede på ny fane")

Vælg nu muligheden "Udskriv" fra browserens menu-ikon: https://i.imgur.com/2fXM9z3.png

Dette åbner denne side: https://imgur.com/1TxnVSr

1) Det burde være nok at vælge muligheden "Tilpas til sidens bredde", men ellers kan du vælge Skalér og angive en størrelse (i procent), som akkurat udnytter sidens bredde. Hvis billedet er i meget lav opløsning, vil det dog kunne ses på udskriften.

2) Du kan fjerne teksten foroven og forneden, hvis du ikke vil ha' dato og webadresse med på udskriften.

3) Husk, at "Orientering" skal matche billedets format,

4) Du kan altid vælge en testudskrivning til PDF først, så du sparer papir samt blæk/toner, inden du faktisk printer billedet. Hvis det ser OK ud, vælger du din rigtige printers navn i stedet og klikker UDSKRIV (nederst).
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
11. april 2021 - 20:28 #3
Tak, poko1
Avatar billede milter Ekspert
11. april 2021 - 20:31 #4
Jeg har skrevet lidt om det her:

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1026958

"Når du skal lave billeder til print, bør du starte på den måde, jeg altid gør.

Hvis det printede billeder skal se ordentlig ud, skal det som udgangspunktl altid have en størrelse i pixels på minimum 300 pixels pr. tomme, både i bredde og højde. Dvs. hvis du vil printe et billede på 2x3 tommer i god kvalitet, så skal billedet mindst have 600x900 pixels. Den hovedregel kan man i mange tilfælde slække lidt på, hvis billedet er af god kvalitet.

Nu er centimeter lidt lettere at arbejde med end tommer for de fleste danskere, så omregnet bliver det til 300 pixels pr. 2,54 cm. Det svarer til ca. 118 pixels pr. centimeter. Hvis billedet er af god kvalitet, kan man som sagt slække lidt på kravene og gøre hovedregningen lidt lettere ved at sige, at et godt, printet billede skal indeholde 100 pixels på hvert led. Det betyder så, at hvis et printet billede på 20X30 centimeter skal se pænt ud, skal det minimum være på 2000x3000 pixels."

Udover det skal du fortælle printeren, hvilken DPI et billede skal printes med:

https://digitalfoto.dk/fotoudstyr/fotoprinter/hvor-store-print-kan-jeg-lave

Hvis du finder et billede på Google, skal du derfor altid undersøge, hvor mange pixels der er i det for at finde ud af, om du kan printe et billede i den størrelse, du ønsker. Ofte bliver du nødt til at downloade og gemme billedet på din computer, dernæst kan du højreklikke det og der finde ud af, hvor mange pixels det består af.

Bruger du et billedredigeringsprogram?
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
11. april 2021 - 21:24 #5
Tak milter ...

Jeg læser det senere. Og vender tilbage.

Næh, jeg har ikke brugt noget billedbehandlingsprogram.
- Har bare printed et billed ud. Mange gange var det fint.
Men . F.eks ville det yngste barnebarn have et billede af en Robot.
I dag. Fandt en flot Rød. (Gammeldags). Men den var lige lidt større end en gammeldags tændstikæske (Ikke engang en husholdnings-æske).
Han tog den da. Men den måtte gerne være større. F.eks. A5
Avatar billede milter Ekspert
11. april 2021 - 21:30 #6
Velbekom Jørn.

Rettelse til #4.

Jeg skrev: "et godt, printet billede skal indeholde 100 pixels på hvert led".

Det skulle have været "et godt, printet billede skal indeholde minimum 100 pixels på hvert led pr. printet centimeter"
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
12. april 2021 - 09:59 #7
STOR tak til jer !
*
Vender tilbage. Skal ud og cykle en tur.
Men TAK ....
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
12. april 2021 - 13:21 #8
Mange Tak til jer !
Fortsat god mandag ....