Avatar billede bufli Mester
18. april 2021 - 07:31 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor kan jeg ikke aktivere Ultimate Performance på min laptop

Hej

Jeg har forsøgt at følge denne guide
https://youtu.be/ekuMzKOTmYE?t=88

og vil gerne aktivere "Ultimate Performance" på min laptop. Det er fint lykkedes for mig på min arbejds laptop, men på min private laptop kommer Ultimate Performance ikke frem.

Når jeg kører kommandoen skriver CMD helt det som hun beskriver i videoen:
C:\Users\kenne>powercfg -duplicatescheme e9a42b02-d5df-448d-aa00-03f14749eb61
Power Scheme GUID: 8f47ac95-b4d3-452d-9d32-71617e918959  (Ultimativ ydeevne)

Når jeg så går i Indstillinger => System => Strømstyring og slumretilstand => Flere indstillinger for strømstyring.... så kan jeg kun se den strømstyringsplan der hedder "Balanceret"
Avatar billede 220661 Ekspert
18. april 2021 - 08:08 #1
Kan det tænkes dit batteri i din laptop kan være for dårligt?

Prøv evt at tjekke i din registrering om der er sat begrænsning:
https://help.ableton.com/hc/en-us/articles/115000211304-Using-the-High-performance-power-plan-Windows-

Type regedit to open Registry Editor.
Go to “HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Power“
Double click on “CsEnabled”
Change Value data from “1″ to “0″
Click OK.
https://help.ableton.com/hc/article_attachments/360000117519/disable-connected-standby-in-regedit-1024x441.jpg
Avatar billede 220661 Ekspert
18. april 2021 - 08:13 #2
Prøv evt dette også:
Højreklik start og vælg Powershell som admin.
Kopier denne tekst ind.
powercfg –restoredefaultschemes
Luk PowerShell
Prøv så om du kan konfigurere din strømstyring til høj ydelse.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. april 2021 - 08:19 #3
Husk når du bruger cmd eller PowerShell og du skal lave indstillinger i selve systemet skal det altid være kørt som administrator
Avatar billede 220661 Ekspert
18. april 2021 - 08:22 #4
Kommandoen du har kørt i det indledende spørgsmål (#0) er den korrekte, men har du ikke kørt som admin. vil det ikke virke.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. april 2021 - 08:30 #5
Du kan også prøve at køre powercfg -duplicatescheme e9a42b02-d5df-448d-aa00-03f14749eb61 fra Powershell kørt som administrator og se om du så kan få høj ydeevne.
Avatar billede poko1 Ekspert
19. april 2021 - 10:58 #6
Som 220661 skriver i #5 så burde denne kommando Virke!
Marker følgende og sæt ind i Powershell

powercfg -duplicatescheme e9a42b02-d5df-448d-aa00-03f14749eb61

automatisk skifte til ultimative Ydeevne.
https://ibb.co/r2dJNgs
I Strømstyring
https://ibb.co/qr5TR4x
Avatar billede 220661 Ekspert
22. april 2021 - 15:46 #7
@bufli har du kommet videre?
Har du prøvet de ting jeg har foreslået i de første 5 indlæg?
Bemærk indlæg #6 er det samme som jeg har skrevet i #5. Blot har bruger her ikke skrevet du skal køre som administrator hvilket er vigtigt.
Jeg lader tråden her stå åben i nogle dage endnu før jeg lukker for overvågning.
Avatar billede bufli Mester
23. april 2021 - 08:05 #8
Hej begge,

Undskyld den langsomme respons. Jeg har prøvet at gøre som der står i #5 (som admin).

Den skriver lige så fint til mig,:
"Power Scheme GUID: e19xxxxx (Ultimativ ydeevne)

.... men når jeg går ind i Strømstyring i indstillinger, så kan jeg kun se "Balanceret"
Avatar billede bufli Mester
23. april 2021 - 08:12 #9
En ting mere. Efter at have gjort som der står i #5 (som admin) hvor den som ovenfor beskrevet skrev til mig "Power Scheme GUID: e19xxxx (Ultimativ ydeevne)" - hvor man ligesom skulle regne med at den successfuldt havde udført handlingen fandt jeg følgende kode på nettet

powercfg.exe /L

Jeg fandt den her:
https://winaero.com/delete-power-plan-windows-10/

Da jeg skrev det, returnerede den:
Existing Power Schemes (* Active)
-------------------------------------
Power Scheme GUID: 381b4222-f694-41f0-9685-ff5bb260df2e (Balanceret) *

..... hvilket jo indikerer, at jeg ikke har fået det power scheme som vi regnede med #5 ville give mig
Avatar billede 220661 Ekspert
23. april 2021 - 12:53 #10
Og du har ikke muligheden under "Opret en strømstyringsplan" efter du har kørt kommando?
https://ibb.co/Xk2J62f
Er kommando gået igennem burde du få høj ydelse som mulighed.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. april 2021 - 17:45 #11
Anden ting du kan prøve er dette:
1. Tryk på WindowsTasten + X
2. Vælg Windows Powershell (Admin)
3. Kopier nu følgende kommandoer ind en af gangen og tryk enter
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Scanhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Checkhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
4. Vent på den er færdig med hver linje
5. Herefter indsætter du
sfc /scannow
som vil tjekke dine systemfiler for fejl.
Avatar billede bufli Mester
24. april 2021 - 08:05 #12
#10
Jeg kan godt oprette en strømstyringsplan. Her kan jeg vælge hvornår den skal slukke for skærm og PC når den er hhv. på batteri og tilsluttet strøm - ikke det jeg søger
Der kan jeg så gå i avancerede strømstyringsindstillinger, og her kan jeg ikke se noget.
På "forsiden" - altså "Vælg og tilpas en strømstyringsplan", kan jeg se 2 nu.
1: Balanceret - den har været der hele tiden
2: Brugerdefineret plan 1 - den har jeg lige oprettet, og den kan ikke noget spændende

#11
Jeg har kørt de ting du skriver. Den fandt ikke noget.

Jeg har i øvrigt prøvet at køre...
PS C:\WINDOWS\system32> powercfg -duplicatescheme e9a42b02-d5df-448d-aa00-03f14749eb61
.... i PowerShell som admin.

Den skriver lige så fint:
Power Scheme GUID: 123ddfc9-f7af-428c-8020-6e5310a04b80  (Ultimativ ydeevne)
... men jeg kan stadig ikke vælge strømstyringsplanen Ultimativ ydeevne alligevel

Det et godt nok underligt - for det virker jo på min arbejds PC
Avatar billede 220661 Ekspert
24. april 2021 - 08:19 #13
Kører de to computere samme Windows version? Tænker her på Pro eller Home.
Hvordan vil du sammenligne de to computere på ydeevne?
Er de ens ca.?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. april 2021 - 08:26 #14
Har du kørt #2?
Avatar billede bufli Mester
24. april 2021 - 08:39 #15
#14
Den skriver "Invalid Parameters -- try "/?" for help"
Avatar billede 220661 Ekspert
24. april 2021 - 08:48 #16
#15 Hmm.
Prøv at køre igen uden at køre powershell som admin
Samme svar så?
Avatar billede poko1 Ekspert
24. april 2021 - 08:53 #17
Har lige  skannet siden overfladisk jeg syntes ikke jeg kan se hvilket computernavn det drejer sig om? nogle modeller har deres egen ekstra strømstyrings APP som skal downloades fra deres hjemmeside! eks. Lenovo.
Avatar billede poko1 Ekspert
24. april 2021 - 09:08 #18
Når du har kørt #5 #6  får du så denne mulighed " Flere strømstyringsplaner"?
https://ibb.co/1GGHCBs
Avatar billede bufli Mester
24. april 2021 - 10:15 #19
#17
Jeg har en Microsoft Surface Pro 7

Jeg skal på tur i dag... så jeg kigger lige på de andre kommentarer ovenfor i morgen aften 😊
Avatar billede bufli Mester
24. april 2021 - 12:00 #20
#18
Jeg ser ikke "Flere strømstyringsplaner".
https://ibb.co/SNN2kjg
Avatar billede bufli Mester
24. april 2021 - 12:02 #21
#16
Samme resultat, men nu prøvede jeg uden "-" og så virkede den del. Nu er jeg bare tilbage hvor det hele startede, at jeg kun har "Balanceret" - det den gjorde var, at den fjernede den power plan jeg havde lavet - hvilket ikke gør noget altså
Avatar billede poko1 Ekspert
24. april 2021 - 12:04 #22
Jeg mener at have læst at Microsoft Surface Ikke har alle de funktioner som ellers?
Avatar billede bufli Mester
24. april 2021 - 12:20 #23
#22
Hmmmm.... det vil da være helt vildt. Det burde være softwaren (Windows) som afgør det - men måske kan det så forklare hvorfor det er helt umuligt at finde frem til løsningen.... hvis den ikke er der
Avatar billede 220661 Ekspert
24. april 2021 - 12:31 #24
#23 Det burde være hardwaren der bestemmer om den kan holde til at køre på den høje ydelse. Ikke softwaren. Derfor jeg spurgte ind til sammenligning på de computere du sammenlignede med. Jeg tror ikke du kan ændre ydelsen på den da din pc på arbejde formodentligt er kraftigere installeret.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. april 2021 - 12:32 #25
Kraftigere installeret i forhold til hardwaren skulle der stå.
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2021 - 19:28 #26
Husk, Microsoft Surface Pro 7 er ikke samme som Windows 10 Home / Windows 10 Pro. Dette enhed er lukket udvikling af Microsoft Surface team og er på begrænset levetid og videreudvikling, så du vil opleve banale begrænsninger som du normalt kan på Home og Pro mv., som Microsoft Surface ikke kan klare for det er lukket OS som prøver at beskytte dig bedst muligt.

Ja, du er nød til at manuelt kigge på strømindstillinger og se om den vil huske dette efter genstart, hvis ikke, er dette fordi Microsoft Surface OS er designet til den brug på kontor eller hjemmet, om det er personligt eller forretning. Fokuset hvad applikation du formår at bruge den til og den understøtter Microsoft Surface miljø.

Fortsat god dag. Hopper af tråden.
Avatar billede poko1 Ekspert
24. april 2021 - 19:43 #27
#26 så var jeg måske på rette spor men kunne ikke finde den artikel jeg havde læst!
Det kunne nok have sparet en mængde tid hvis hardwaren var blevet oplyst fra starten :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
24. april 2021 - 19:55 #28
#27 ja det kunne det😊
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2021 - 20:03 #29
PS - applikationer er mest installeret fra Microsoft butik (Microsoft Store).
Avatar billede bufli Mester
26. april 2021 - 19:50 #30
Nå. Men jeg skal jo have lukket spørgsmålet. Jeg fik jo ikke løst hvad der skulle til for at køre Ultimative Performance, men derimod nok mere en konklusion af at det ikke er muligt. Tak for hjælpen
Avatar billede bufli Mester
26. april 2021 - 19:52 #31
I øvrigt havde jeg ingen anelse om, at det kunne være hardwaren der var årsagen, så beklager at jeg ikke fik oplyst hardwaren fra start af
Avatar billede poko1 Ekspert
26. april 2021 - 19:56 #32
Hvis du er i Tvivl og du ikke har fået løst dit problem så vælger du bare at lukke tråden med dig selv.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. april 2021 - 21:06 #33
#30 Velbekomme.
Godt vi fik spurgt ind på, hvilken pc du havde.
Ellers havde vi siddet her endnu ;-)