Avatar billede JohnnyBP Novice
06. maj 2021 - 12:26 Der er 6 kommentarer

printlayout

Jeg bruger en laserprinter (canon clp 320 eller clp 365) samt laser egnet overheadfilm til at lave film til belysning af fotofølsomme printplader.
Jeg har begge typer printer.
Mit problem er at printbaner ikke blive helt ensartet sorte men har små huller som lyset trænger igennem når jeg belyser printet og derfor også får ætset små huller i de færdige printbaner.
Så længe printeren er ny er der ingen problemer men de opstår hen ad vejen og vokser sig større og større. Det hjælper ikke at skifte tonerpatronen, så det er nok fototromlen i printeren der bliver slidt.
Når jeg udskriver på papir er der ingen fejl.
Jeg overvejer at skifte printer igen, men hvilken type er bedst egnet til mit formål: blækprinter eller laserprinter.
Jeg har tidligere haft en blækprinter men skiftede til laser, da jeg havde problemer med at blækpatronerne tørrede ind. Dengang lavede jeg ikke selv print, så jeg har ingen erfaring med inkjet printer til til printfremstilling.
MVH
Johnny
Avatar billede ebea Ekspert
06. maj 2021 - 13:18 #1
Selvom ingen af printer typerne er egnet til dit formål, så har jeg selv (mange år's brug af film print af forskellige typer) erfaret, at blæk printeren laver den mest dækkende  overflade. Men dette er også bestemt af den film type du bruger.
Men samtidig ved meget tynde streg typer, kan blæk lave stregerne lidt uskarpe.
Og afhængig af projektet, er der også muligheden at køre samme film igennem printeren, 2 gange (ved Laser).
Der er også muligheden, at du vælger en højopløsning af dit print ved udskrift, så filmen kører langsomt igennem printeren (laser print).

Men den bedste mulighed, hvis det er printplader du laver, er at sende det ud til Kina, og få lavet dem der. Selv små emner (10 stk.) kan laves næsten billigere, end du selv kan lave dem for, da du ingen udgifter har til printplade indkøb, eller andre udgifter, og resultaterne er perfekte.
Avatar billede kulawig Professor
06. maj 2021 - 15:05 #2
# ebea har du et godt link til en der laver print ?

mvh
michael
Avatar billede ebea Ekspert
06. maj 2021 - 15:54 #3
Der er så mange firmaer i Kina, så det er blot at søge.

Men et godt sted at starte, er at forespørge om en pris på x antal, og hvilken type.
Herunder, er et Link til en side, hvor du kan forespørge, og så får du tilbud på din forespørgsel.

https://www.allpcb.com/cheap_pcb/cheapest_pcb_manufacturer.html
Avatar billede JohnnyBP Novice
06. maj 2021 - 16:45 #4
Hej Ebea og alle andre interesserede
Løsningen med Kina kan jeg ikke bruge. Jeg laver kun print til personlig brug d.v.s. kun 1 stk ad gangen. Ved at lave dem selv har jeg dem færdigmonteret og testet samme dag. Man skal op på et større antal for at det kan svare sig, og så være meget tålmodig, for der kan let gå måneder fra bestilling til levering.
Du har ret i at til professionelt brug skal man helst bruge en extern producent med mindre det haster extremt meget.
Men tak for svaret - jeg vil lede efter en sort/hvid blæk printer og selvfølgerlig benytte overhead film der passer til..
Et alternativ er en X/Y platbed plotter, men sådan en kan jeg ikke finde til en fornuftig pris.
MVH
JohnnyBP.
Avatar billede ebea Ekspert
06. maj 2021 - 17:23 #5
#4 - Omkring PCB print produktion i Kina, så er det med måneder ikke korrekt. Du får produceret på dag til dag basis, og det er derved kun transport tiden der er et issue. Men det kan du betale dig fra, ved at vælge den rigtige fragt metode.

En flatbed Plotter, kan du ikke bruge til at lave film med. Det er slet ikke skarpt nok. Har prøvet med flere Roland modeller, og det dur ganske enkelt ikke.
Avatar billede JohnnyBP Novice
06. maj 2021 - 20:57 #6
Hej Ebea
Jeg har faktisk haft en flatbed scanner A3, kan bare ikke huske hvad den hed. Den røg ud sammen med så meget andet, da jeg for mange år siden blev gift og stiftede familie. Jeg brugte penne til hp7470 med specielt ekstra sort vandfast tush, og tegnede printet ud på kalkepapir (ligner madpapir).
Det gav nogle fremragende print med en banebredde på  ned til 0,25mm.. Den var hård ved pennene - den megen op og ned især ved pads ødelagde dem.. Det var mere besværligt for pennene skulle af og til renses i en speciel rensevædske.
MVH
Johnny