Avatar billede roding Novice
13. maj 2021 - 13:36 Der er 4 kommentarer

iMac's hukommelsen spises langsomt

Jeg har en iMac (27'', ultimo 2012) som, når den står stand by, er begyndt langsomt at fylde lagringspladsen op med et eller andet.
Hvis jeg ikke slukker maskinen, er der få Mb lager tilbage efter 3 døgn.
Jeg har normalt ca. 125 Gb ubrugt lager af de 1,1Tb.

Hidtil har jeg kunnet genstarte maskinen for at genoprette lageret til de 125 Gb.
Men på det sidste er det begyndt at falde, hvor det maximale lager nu ikke når over. 35 Gb - efter genstart, ikke nok til at holde en hel arbejdsdag!
Tilstanden, hvor den spiser af lageret, kan godt standse i en periode, men starter så pludseligt igen.

Den "spiste" lagringsplads vises løbende under Administrer/Andet og er pt ca. 88 GB.
Mac'en er opdateret med nyeste iOS Catalina 10.15.7

Jeg er blevet foreslået at geninstallere maskinen, men med det kæmpe arbejde og de problemer det vil medføre, vil jeg helst undgå det.

Er der nogen der har et tip til, hvor problemet kan ligge?
Avatar billede INK Ekspert
13. maj 2021 - 14:19 #1
Hvis du tager backup med Timemachine og så frakobler disken, vil den fortsætte med at gemme lokale snapshots på dit drev. Når du så kobler disken for Timemachine på igen overføres de til disken. Kan det være forklaringen?
Avatar billede Anders Seniormester
13. maj 2021 - 14:20 #2
Måske det fordi du har iOS på den?
I om denne mac, lageringsplads kan du se hvad den bruger det på, administrer kan du ændre det. Giv den lige nogen min det kan tage langt tid for den at regne færdigt.

Jeg har set det på 2 måder.
Første var at en Mac oprettede time machine backups som så ikke blev overført til noget, fordi hdden med TM ikke blev sat til.
Andet var en mac med rigtigt meget i iCloud lager, og den var sat til at "optimere mac-lagering" som gør at den ligger så meget den kan på din Mac.
Avatar billede roding Novice
13. maj 2021 - 18:43 #3
Jeg er ikke helt sikker på jeg forstod svarerne.
Jeg bruger en Synology station til backup med Time Machine. Den er altid koblet op og tager løbende backup.

Som jeg skrev, ses det “spiste” lager i Om min Mac / Administrer / nederst under et punkt kaldet: Andet. Man kan ikke se indholdet af punktet!
Alle andre filer incl. iCloud er synlige og passer med min beregning af maskinens kapacitet og indeholder ingen mærkelige filer i den størrelsesorden.
Avatar billede INK Ekspert
13. maj 2021 - 19:37 #4
Prøv at læse dette link. Kør den anførte kommando i Terminal og se om der evt. ligger nogle gamle snapshots, som kan slettes.
https://www.imore.com/how-us-time-machine-local-snapshots-recover-data-your-mac-laptop