Avatar billede Jesper O. Juniormester
23. maj 2021 - 23:09 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

2 spørgsmål

Hej,
Jeg har to spørgsmål som håber en af jer kan hjælpe med.

1) hvordan kan jeg vide/se om det er blæseren/ventilatoren eller harddisken som summer/puster/brummer ca. 1-2 sekunder ad gangen og så en pause på 1 sek. og så shhhhh 1-2 sekunder igen osv. (det kan den gøre i timevis også uden jeg sidder og surfer eller arbejder. Sommetider efterfulgt af at pc'en lukker ned).

2) jeg har set på en HP 250 og 255. Den ene er 10 generation og 1,2 GHZ, mens den anden er 3. generation men med hele 2,1 GHZ.(dvs. ca. det dobbelte GHZ) men samme pris 3.595 kr.
2,1 GHZ lyder da meget bedre end bare 1,2 GHZ eller bliver det opvejet af det med generation?

På forhånd tak og god pinse.
Mvh
Jesper

.
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2021 - 07:42 #1
Lige umiddelbart er den klare vinder er 10th generation.
-Hvorfor?
-Ja, den kan sagtens klare helt op til 4K video redigering, og bliver bare bedre, så længe man smækker ekstra RAM på.
Desuden er den klar til nyere generationer for surfing, og så vidt jeg husker, på deres markedsføringer og vil mene at der er indbygget kunstig intelligens såvel AMD har markedsført.
Konklusion vil helt sikkert være at gå efter den nyere generation, når udbytte er lavere på ældre generation som tredje generation.
Som slut, måske bedre strøm forbrug med nyere generation?

Mad for din tanker er vel, at gå efter det du gerne vil have. Hvis du vil have større GHZ, så gå efter den.

For din første spg: Lyder som om HDD er ved at dø, skal nok snart erstatte den. Lav backup af dine filer, straks.
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2021 - 07:43 #2
Og hvis du har brugt den længe, er måske bare støv som skal fjernes fra blæseren?
Avatar billede Jesper O. Juniormester
24. maj 2021 - 19:55 #3
Tak for input Jørgen,
pt. har jeg en gammel bærbar med 2,1 GHZ. Hvis jeg går ned til en 1,2 GHZ hvad betyder det så reelt for mig? ser primært youtube videoer og arbejder i microsoft office pakken ikke andet.

mht om det er harddisk der ssshhhhhhh sssshhhh pause og så igen, eller ventilatoren er der så ikke noget trick eller rettesnor til at finde ud af det?
Og opfølgningsspørgsmål: kan jeg skille den bærbare ad og rense ventilatoren. Jeg har også en stationær og der piller jeg bare bagpladen af et par gange om året og støvsuger/renser.
Mvh
Jesper
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2021 - 20:13 #4
Lige udmiddelbart lyder det at det er mere fornuftigt at gå efter den med 10th generation, hvis du blot bruger den til 'Tube og Office.

Eller du kan se om det kan betale sig ved at finde CPU modellen og sammenligne det ved at se benchmark for værdi og score herfra:

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-9600K-vs-Group-/4031vs10

For det andet om rensning, ja, det vil nok betale sig at åbne op for den og rense den, og måske udskifte kølepastaen (thermal-paste).
Avatar billede Jesper O. Juniormester
24. maj 2021 - 21:05 #5
Inden jeg begynder at åbne min bærbar for første gang :-) skal jeg nok lige se nogle youtube videoer omkring kølepasta, så jeg ikke laver mere skade end gavn.

Et sidst spørgsmål, findes der et godt link til et gratis program til at tjekke temperaturen på min bærbare?
Mvh
Jesper
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2021 - 21:11 #6
Du kan søge på modellen af din stationær, bærbar og se, om nogen har lavet video om hvordan man åbner den, og renser og udskifter thermal-paste/thermal compound.

Eksempler:
https://youtu.be/aD3AGwHKWp4

https://youtu.be/XTi4LGu9SOs

https://youtu.be/VOd1oN1wPSk
Avatar billede Jesper O. Juniormester
24. maj 2021 - 21:43 #7
havde du også kendskab til et godt link til et gratis program til at tjekke temperaturen på min bærbare?
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2021 - 21:51 #8
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2021 - 21:57 #9
Microsoft Store (Microsoft Butik) fra din Windows 10:

RESMONEVO
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2021 - 21:58 #10
Avatar billede Jesper O. Juniormester
24. maj 2021 - 21:59 #11
Mange tak for link og de gode input. God aften.
Mvh
Jesper
Avatar billede Jesper O. Juniormester
19. november 2021 - 20:48 #12
Bare en kort opfølgning.

Det lykkedes til sidst at få åbnet den bærbare pc (en Medion Akoya MD 98780).
Jeg vil lige dele erfaringen - for der er en finte som jeg ikke har hørt/set før.

Efter at have fjernet ca. 20 skruer sad bagpladen stadig fast. Jeg brugte kniv og skruetrækker til at brække bagpladen bare lidt op. Men den sad stadig fast enkelte steder. Det viser sig at tre af skruerne er dækket til med plastik overtræk så du ikke kan se skruerne. Efter at have skrabet plastikken væk og skruet de tre skruer ud, var det ingen sag at åbne pcën.

Jeg fik skruet ventilatoren fri og kunne rengøre grundgit. Ca. halvdelen af hullerne hvor luften skulle ind og ud var dækket af støv.

Efter rensningen er temperaturen på motherboard og cpu faldet fra ca.80 grader til  55-65 grader. Og der er ingen brummen/summen lyd mere, og pc har heller ikke lukket sig ned selv.

Sumsummarum, så er temperaturen vel stadig lidt høj? og næste skridt er vel at skifte køle-pastaen. Men det skal jeg lige samle kræfter til. Men kan desværre ikke finde et video med lige min model.

God aften
Jesper
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2021 - 21:42 #13
Lyder som om, at det var det eneste du havde behov for, som sagt. Service eller rensning er det eneste man kan for at forbedre lavere temp..

Ja, nyt kølepasta kan give stabilt temp.. Din tilbage melding lyder meget fornuftigt, og er nok deromkring som det skal være, 55-65 celcius grader.

Så længe det er under 70-75 celcius, betragtes det som stabilt.

Og ikke som tidligere helt op på de 80 celcius grader, så er der virkelig tilstoppet for støv eller dårlig køling.

Nu ved du, hvordan man kan åbne den. Og i fremtiden, bare husk, at kigge ekstra for skruer. Nogle er gemt under tastatur, nogle gemt under bløde gummier, nogle gemt væk under klister mv.
Det kan give pote og finde tråder brugsanvisninger fra producenten eller findes det ikke, se om nogen har kopi af anvisningen på den andre sites, så du ved hvordan det kan åbnes.
Se om nogen har lavet guide hvordan man åbner det, gerne helst på Engelske udgaver, hvis ikke kan du selv ligge en, så anden ksn finde det nyttigt en dag.

God feedback. Held og lykke med det.

Hopper af tråden.