Avatar billede skolevej321 Forsker
11. juni 2021 - 14:41 Der er 6 kommentarer

Rengøring af ssd drev

Kan man tømme det fuldstændigt så det er helt tomt.
Jeg har lavet en alm formatering og alt er ikke væk.
Bl.a. har  nyindstaleret  Windows Home fundet et billed, der blev brugt fra et arkiv som skrivebordsbaggrund.
Avatar billede poko1 Ekspert
11. juni 2021 - 15:02 #1
Ja med CMD Eller Windows Poser Shell
https://ibb.co/4PMmSZr
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juni 2021 - 15:49 #2
Hvis det er din egen pc og det ikke betyder noget der kan findes filer, så er det sådan med et SSD drev det har et hvis antal læs og skrivninger det kan foretage.
Og det slider unødvendigt at formatere og overskrive med tilfældig data.
De data du har kunnet finde vil jo rimelig hurtigt blive over skrevet af anden data.
Avatar billede INK Ekspert
11. juni 2021 - 16:21 #3
Kunne det tænkes, at du ikke har fjernet gamle partitioner? Lyder som om, du kun har formateret c- drevet og beholdt de skjulte partitioner fra en gammel installation. Den nye installation af Windows har så hentet billedet der.
Avatar billede poko1 Ekspert
11. juni 2021 - 17:14 #4
Hvis du kører EFI/UEFI er der Partitioner som ikke umiddelbart kan fjernes ved en almindelig formatering.
som mærket her med *
https://ibb.co/JrkZFVQ
Avatar billede claes57 Ekspert
11. juni 2021 - 17:14 #5
Hvis du genbruger din microsoft konto, så har du jo data liggende i OneDrive, og så er det kommet ned den vej.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juni 2021 - 20:53 #6
Prøv lige at uploade et billede af din diskhåndtering så man kan se om du har for mange partitioner til systemfiler liggende?

Man kan slette disse. Man skal bare være sikker på man tager de rette.
Men disse drev er jo små, så spørgsmålet er om det kan betale sig at gøre noget ved det. Selvom pladsen bliver frigivet, er det ikke sikkert du kan få glæde af den alligevel
En anden gang du skal starte helt fra bunden med en helt tom disk, så når du kommer til der hvor man vælger hvor men vil installere Windows, der vælger man at slette alle partitoner hvor det gamle system har været (inklusive system partitioner) først, så man har en "ikke allokeret" disk til rådighed.