Avatar billede poulst1100 Praktikant
15. juni 2021 - 10:13 Der er 9 kommentarer

Langsom router, TP-Link X60

Hej
Jeg har fået et sæt på 3, TP-Link mesh X60 router. og syntes der mangler fart på WI-FI. forbindelsen til main router er knap 900 op og ned og ved pc 150 ned og 178 op, Forbindelsen er en en 1000/1000 fra Kviknet. Der må være noget jeg har gjort fejl? Router skulle da gerne køre hurtigere. Hvad gør jeg ?
Pc der bliver brugt er en Acer Nitro 5
Avatar billede INK Ekspert
15. juni 2021 - 11:17 #1
Ved mange fibernet installationer er det kun port 1 på fiberboksen, der kan anvendes. Øvrige porte er til TV og telefon. Din router skal være tilsluttet den port, som leverandøren foreskriver.
Dernæst kan det være placeringen af dine mesh enheder. Enhederne skal anbringes så de står ca. midt imellem forrige mesh og din pc. Satellitterne skal jo sende signalet både frem og tilbage mellem mesh-enheder og mellem satellit og din PC.
Endelig kan betonvægge eller store elradiatorer være begrænsende, hvis signalet skal "gennem" en sådan. Placering af en mesh enhed bag et fjernsyn eller anden elektronik kan også give støj og dermed reduceret hastighed.
Hastigheden må formodes at være størst på 5 GHz båndet, mens 2,4 GHz ofte rækker længere.
Avatar billede poulst1100 Praktikant
15. juni 2021 - 12:53 #2
Kablet sidder der, hvor manden der satte boksen op, satte det i. Routerne er fordelt jævnt. gl hus uden beton
Avatar billede Rune1983 Ekspert
15. juni 2021 - 13:30 #3
Din bærbar anvender 5 ghz wifi? Ikke 2,4 Ghz som er langsommere men rækker længere.
Prøv test, stil din bærbar ved siden af den enhed som du giver kabel internet til. Kan være din bærbar som ikke har bedre netkort og derved sætter begrænsningen.
Avatar billede posten Juniormester
15. juni 2021 - 20:30 #4
kan din router mon magte at levere 1000/1000 ???
Avatar billede poulst1100 Praktikant
15. juni 2021 - 21:11 #5
Min router lev 980/960 og wifi når jeg står ved siden af router der er kablet 700/ 670.
Når jeg går 8 - 10 meter fra route omkring 300, når jeg så kommer på en af satelit router falder der markant til under 100.

Wi-fi 6 802.11ax
Op til 3.000 Mbps hastighed
Let app-opsætning.
men jeg kan overhoved holde hastighed

Jeg tror det bare er noget skidt jeg har fået købt.
Avatar billede posten Juniormester
17. juni 2021 - 01:46 #6
ja der ser du jo men hvilken model er det så du har ?? du skriver jo ikke hvad den magter som trådløs Wi-Fi
Avatar billede posten Juniormester
17. juni 2021 - 02:10 #7
Avatar billede poulst1100 Praktikant
17. juni 2021 - 08:56 #8
Jeg sidder nu 2 meter fra en satelit router har 170 op og 150 ned og kører på 2,4 ghz. netværk. Hvordan tvinger jeg pc på 5 ghz. netværk.
router jeg har er disse, https://www.elgiganten.dk/product/smart-home/mesh-netvark/150301/tp-link-deco-x60-mesh-wi-fi-6-kit-3-pak
Pc er en Acer Nitro 5 med wifi 6
Avatar billede INK Ekspert
17. juni 2021 - 09:41 #9
Har du givet de 2 netværk (2,4 og 5 GHz) forskellige navne? Så kan du jo lade din PC tilslutte sig 5GHz netværket.

Se også dette link
https://www.avxperten.dk/blog/wifi-6/

og dette
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1034249?k=8361763