Avatar billede - Mester
05. juli 2021 - 11:32 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Windows 11 pro

Har hidtil brugt Windows 10 preview, og det virkede fint. Ved en opdatering installeredes helt uden min aktive hjælp den nye Windows 11 på dansk og det hele.
Det fungerer godt, men i Windows opdate skrives der at min computer ikke opfylder hardwarekravene til den Windows 11  der kommer snart. Så jeg kan godt bruge den preview som jeg har, men når den rigtige kommer anbefales det at gå tilbage til Windows 10.
Mit hardware er :Asus motherboard  Z370-A.intel i7k cpu, 16 GB ram og Evga 1060 grafikkort. alt virker fint og rigtig godt, så jeg forstår ikke Microsofts bemærkning om at min  computer ikke opfylder kravene.
Skal jeg tage det alvorligt eller regne med at det er en fejlmeddelelse, og at alt ordner sig hen ad vejen?
msh Nikolaj
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. juli 2021 - 11:53 #1
Har du TPM2 chip? - det er der mange der ikke har, og det er et af Microsofts målepunkter. Så kan resten være nok så fint :-)
Avatar billede - Mester
05. juli 2021 - 12:10 #2
Tak for svar. en TPM2 chip aner jeg ikke hvad er
Avatar billede - Mester
05. juli 2021 - 12:36 #3
jeg har to stk m.2 diske i pc'en + et par ssd'er, hvis det har nogen betydning. Tak for svar og også meget gerne en forklaring på hvad  en TPM2 chip er
mvh Nikolaj
Avatar billede ebea Ekspert
05. juli 2021 - 12:49 #4
Da Windows11 indtil videre, kun eksisterer som Preview build, skal du nok ikke lægge så meget i om din PC er klar. Det med TPM(version 2) chippen, er også et spørgsmål, om det bliver et endeligt krav, da mange PC'er verden rundt, ikke har version 2 af denne chip i deres PC'er.
Chippen eksisterer i næsten alle PC'er, som en version 1.2, og agerer som en ekstra beskyttelse omkring angreb af malware og andre angreb i PC'en.

Så jeg kan næsten ikke forestille mig, at det ender som et ultimativt krav, når den endelige Windows11 lanceres til efteråret, at folk skal have denne Chip version installeret i sit bundkort. Mon ikke det ender med en overgangsfase.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. juli 2021 - 13:06 #5
TPM chips eksisterer bestemt ikke i næsten alle maskiner - det er meget få "hjemmemaskiner" der har den. Det er primært "high end" og erhvervs serier der har TPM chip indbygget.
Version 1,2 blev for et par år siden afløst af v2.0. Men det er fortsat kun de dyrere maskiner der har den.

Forkortelsen er Trustet Platform Module, og er den chip i maskinen der står for krypteringsnøgler. Du kan sammenligne den med en nøgleboks.

Og jeg er helt enig i at det næppe bliver et uomgåeligt krav i den endelige udgave af Win11 - på den ene eller den anden måde, vil man kunne komme uden om kravet - helt alene af den årsag, at ingen virtuelle maskiner har TPM-chips.
Avatar billede ebea Ekspert
05. juli 2021 - 13:28 #6
#5 - Jeg er nu ikke enig i, at chippen ikke skulle eksistere i næsten alle makiner. Det er en gammel udgave af chippen, som efterhånden er 10 år gammel, og implementeret i ganske mange bundkort.
Og så har den i øvrigt kunne leveres som et lille stk, indstikskort til PC'en, så den kunne eftermonteres.
Avatar billede - Mester
05. juli 2021 - 13:47 #7
dejligt med den lange forklaring som jeg fik  om  TPM2 chippen. jeg håber det vil gå sådana at krvene til Windows 11 ikke bliver så  styresystemet kun vil fungere for high end mskiner for proffer :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
05. juli 2021 - 14:01 #8
Et krav er at din pc har uefi bios og secure boot er aktivt. Har læst et sted at det med TPM kunne omgås ved at lave en ændring i det installation medie man installere Windows 11 med. Desværre er jeg ikke med på bølgen til at kunne køre Windows 11. Mine computere har alle gl bios type.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. juli 2021 - 14:06 #9
#6 - jeg er ikke opdateret på nutidens modeller... - men et hurtigt opslag på eks. https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/windows-barbar-computer/181272/asus-zenbook-14-um425-pure-2-14-barbar-computer-pine-grey viser intet om TPM chip...
Heller ikke https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/windows-barbar-computer/222667/acer-swift-3-nx-hseed-008-14-barbar-computer-solv har nævnt noget om TPM.

Heller ikke https://sharkgaming.dk/shark-gaming-6g15-60-laptop nævner noget om TPM.

https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/windows-barbar-computer/208079/huawei-matebook-d14-2020-r5-4500u-14-barbar-computer angives direkte til ikke at have, så måske har man "glemt" det på de andre... - det skal jeg ikke kunne sige.

Til gengæld har de fleste Lenovo modeller vist TPM chip, så mon ikke det meget afhænger af producent-politik? - men altså efter 10 tilfældige opslag, havde 8 ikke... absolut uvidenskabeligt, men i min optik stadig ikke "næsten alle" der har :-)
Avatar billede Uvanga Ekspert
05. juli 2021 - 18:08 #10
Man kan checke PC for TPM version med denne kommando:
Genvejstat= Win+R / Skriv: tpm.msc
Hvis den skal aktivere i BIOS, se efter disse navne:
TPM device
TPM security
AMD FTPM
Disse navne gælder for mine PC'er, navn kan variere alt efter fabrikat.

På sigt skulle der komme en mærkat på PC, der skriver at PC er forbedt til Win11. Da Win 11 tidligst kommer i handel til efteråret 2021, måske forår 2022, kan man måske håbe der kommer en løsning så TPM ver1.2 kan anvendes.