Avatar billede Peter Forsker
08. juli 2021 - 10:49 Der er 2 kommentarer og
4 løsninger

Beregning af gangbro

Hej eksperter
Lige nu er jeg i gang med at bygge en gangbro, som som så mange gange før ;-)
I dette tilfælde har jeg 6,4 m gangbro
Jeg har nogle planker der skal lægges som er 15 cm brede
Jeg har lagt den første og sidste planke på gangbroen, hvor der så er 6,1 m imellem de 2
Nu spørgsmålet
Jeg kunne godt tænke mig at lave et excelark, hvor jeg kan indsætte længde på gangbro, og længde på plankerne, hvor der skal tages højde for et mellemrum mellem plankerne på 8 -12 mm
Arket skal dermed beregne hvor mange planker, og hvor stort mellemrum der skal være imellem.
Kan det lade sig gøre uden den store ingeniøreksamen ?
Avatar billede claes57 Ekspert
08. juli 2021 - 11:14 #1
se https://www.dropbox.com/s/ppno1fqhmtpukdy/bro.xlsx?dl=0
det burde forklare sig selv - antal planker er selvfølgelig nedrundet til heltal, og rest deles ud på mellemrum+1 (der er et mellemrum mere end antal planker)
du kan ændre minimumafstand, plankebredde og brolængde (alle tal i mm)
Avatar billede Peter Forsker
08. juli 2021 - 11:19 #2
Du er jo fantastisk Claes57  😲👍😉
Det virker jo perfekt, det skal jeg nok få  brugt flittig, 1000 tak
Avatar billede acore Ekspert
08. juli 2021 - 11:48 #3
Længden (640) i B1
Bredden (15) i B2
Min mellemrum (0,8) i B3
Max mellemrum (1,2) i B4

Max antal brædder i B5:
=ROUNDDOWN((B1+B3)/(B2+B3);0)
Min antal brædder i B6:
=ROUNDUP((B1+B4)/(B2+B4);0)

Antal løsninger:
=IF(B6>B5;"Ingen løsninger";B5-B6+1&" løsning(er)")

Afstand ved max antal brædder:
=(B1-B2*B5)/(B5-1)

Afstand ved min antal brædder:
=(B1-B2*B6)/(B6-1)

I det konkrete eksempel skal der bruges 40 brædder (inkl de 2 i enden), og der er kun 1 løsning med en afstand på 1,026 cm.
Avatar billede Peter Forsker
08. juli 2021 - 19:18 #4
Tak Acore
Men jeg undrer mig lidt over at der er forskel på jeres beregninger på afstanden, at det så er så lidt, at det ikke betyder noget med en tommestok, eller som jeg plejer at gøre, at save en klods jeg lægger imellem
På Claes57 får jeg en afstand på 10,46, og på din, som du selv skriver får jeg 1,026
Avatar billede acore Ekspert
08. juli 2021 - 20:34 #5
Det er fordi jeg regner lidt bedre end claes ;) Nej, spøg til side, selv om der er noget om det.

Claes'  udregning er ikke korrekt, fordi han regner med, at der er N mellemrum af 8 mm, men der er kun N-1, hvis er er N brædder.

Kontrollen er at

L= N*B + (N-1)*M

Eller med ord - Længden er lig N brædder x B mm + (N-1) mellemrum x B mm

hvor L er længden, B er bredden, M er mellemrummet og N er antallet af brædder.

I dit tilfælde er L=6400 og N=40.

Hvis du bruger M=10,46 (claes) får du L= 6408 mm - altså 8 mm for lang.

Hvis du indsætter M=10,26 får du L=6400 mm - altså den korrekte længde.

Men i praksis gør det - som du skriver - nok ikke den store forskel.

Synes, at det er elegant, at min fortæller hvor mange løsninger, der er. For eksempel hvis max afstand er 15 mm, så kan du både køre med 39 eller 40 brædder. Eller hvis max afstand er 10 mm, så er der ingen løsninger.
Avatar billede claes57 Ekspert
08. juli 2021 - 20:45 #6
sorry - i min B7 skulle være =B2-(B6*B5)-B4 (så jeg justerer for det ekstra mellemrum) sjusk - det vil jeg ikke gentage (altså den fejl i dette spg)