Avatar billede Uvanga Ekspert
11. juli 2021 - 10:08 Der er 5 kommentarer og
4 løsninger

Backup and Restore eller File History

Jeg har gennemført filgenoprettelse på min windows 10 PC (95,73GB). Jeg ser så at programmet skriver: "Kontrolpanelet windows7 - filgenoprettelse"
Er det for at meddele at det er et ældre bagudkompatibelt program? Min Win10 backup er gennemført ok, så jeg går ud fra programmet er sikkert nok🤞
Jeg ser også at windows 10 har et andet program, File History. Men File History medtager vel kun filer, hvor Backup and Restore medtager alt, incl. systemafbildning.
Så spørgsmålet er, hvilket program er det mest optimale, måske en 3.part?
Avatar billede Uvanga Ekspert
11. juli 2021 - 10:58 #1
Jeg fandt lige denne info:
Unlike Microsoft’s new File History backup solution, you can use Windows Backup to more easily create a backup of practically everything on your hard drive.
Så Backup er måske den optimale løsning..
Avatar billede kurt54 Ekspert
11. juli 2021 - 11:00 #2
Til system afbildning foretrækker jeg macrium reflection free.

Jeg holder C: fri for mine data (billeder, dokumenter videoer mm) . disse data kopieres med ashamppo backup og microsoft synctoy.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juli 2021 - 12:10 #3
Jeg er enig i fremgangsmåden kurt54 beskriver. Bruger dog Aomei Backupper til systembackup og file backup som begge er i samme program.
11. juli 2021 - 13:54 #4
Jeg har en mere lavpraktisk indgangs vinkel til det.

Mine data laver jeg backup af, ved at kopiere til en ekstern enhed med stifinder.

O/S og programmer er jeg ligeglad med. Skulle min disk gå ned, re-installerer jeg bare forfra, så bliver der også ryddet op.

Husk med backup!
Test at den virker, også på en anden maskine, og løbende.
Opbevar den på en anden adresse = en anden by.
Husk at have flere kopier.
Avatar billede Uvanga Ekspert
11. juli 2021 - 16:21 #5
Tak for alle indlæg.
Men har i direkte dårlige erfaringer med Windows eget backup program? Det fungerer jo meget ligetil. Jeg venter lige med grønne bjælker, og ser om der kommer flere input.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juli 2021 - 20:26 #6
#5 Jeg har aldrig brugt funktionen. Har tyet til 3 part programmer fra start af. Til fil backup har jeg brugt Allway Sync og Aomei Backupper fre file backup.
Til programmer og Windows bruger jeg lige pt Aomei Backupper free der kan lave "systembackup" der laver image af c drevet. C drev på mine computere er typisk på max 100 gb hvor kun de programmer der jævnligt opdateres ligger så de kommer med i de backups jeg laver. Programmer der ikke opdateres ligger typisk på andet drev end systemdrevet. Har gerne en helt separat disk til private filer.
Avatar billede Uvanga Ekspert
11. juli 2021 - 21:27 #7
Jeg påtænker i første omgang at holde mig til Windows Backup. Programmet har jeg indtil videre indstillet til at køre en gang hver uge. Windows Backup har netop kørt en ny automatisk backup af den tidligere backup, uden problemer.
Alle input bidrog med nyttig info, og jeg gemmer denne tråd til fremtidig reference.
Avatar billede Peter Guru
14. juli 2021 - 10:22 #8
Jeg bruger Backblaze i Californien med “ubegrænset” plads til 46 kroner om måneden
14. juli 2021 - 12:19 #9
Det eneste Windows standard jeg her brugt er onedrive.
men ændre eller sletter en fil lokalt, bliver den også slettet på onedrive.

Får jeg virus bliver den også synkronisret. Det gør den også ved den lavpraktiske metode, hvis jeg ikke passer på.